[Crítica] Gun Woman - Kurando Mitsutake, 2014



-DIRECCIÓ: Kurando Mitsutake
-GUIÓ: Kurando Mitsutake
-ANY: 2014
-DURACIÓ: 86 min.
-PAÍS: Japó
-MÚSICA: Dean Harada
-FOTOGRAFIA: Toshiyuki Imai
-REPARTIMENT: Asami, Kairi Narita, Noriaki Kamata, Matthew Floyd Miller, Dean Simone, Toshiya Agata, Marco Ballare, Marianne Bourg, Stacey Chu, Jennifer Mullaney, Tatsuya Nakadai
-PRODUCTORA: Maxam



La sensació que tinc en veure les novetats més recents que es van presentant per festivals, així com altres pel·lícules que només es poden aconseguir gràcies al mercat videogràfic, és que avui existeix una generació de cineastes alimentats en la seva joventut amb cinema d'explotació. Una generació d'autors marcats pel ja gairebé extint videoclub, lloc de fantasia on descobrir les propostes més desorbitades, salvatges, alhora que fascinants, i això es nota en una reformulació d'aquelles velles tendències en produccions que denoten un estil reciclat. I, centrant-me en l'autor que m'ocupa avui, n'és un clar exemple el japonès Kurando Mitsutake, que amb tot just tres produccions independents a l'esquena ja ha aportat al cinema la seva particular visió sobre la xambara (Samurai Avenger: The Blind Wolf), el pinku eiga (Gun Woman) i les arts marcials (Karate Kill).

El títol que m'ocupa avui és el seu segon film: Gun Woman, una pel·lícula del 2014 que, com apuntava, recicla el vell pinku eiga cap al thriller d'acció més proper al cinema de Luc Besson, però amb la facilitat de la sèrie B. És a dir, que lluny queden amb Gun Woman els ritmes pausats però explosius, sinó que tot avança més estilitzadament i sense perdre mai la força, i això passa bàsicament perquè busca tenir una perspectiva internacional. La història se centra en la venjança que planeja un home que va veure com un assassí en sèrie (Noriaki Kamata) matava la seva dona, i ho fa comprant una yonki (Asami) que es troba a la vora de la mort per entrenar-la i convertir-la en una arma humana.

El seu director Kurando Mitsutake és conscient de les limitacions que té i no tant pel pressupost sinó pel simple guió que té entre les mans. L'argument és pura Sèrie B, tot evident i radicalitzat, sense capes, i fins i tot sense complicacions excessives a l'hora de narrar la història, i per això el que el director treballa amb especial afecte és tot allò que envolta aquesta trama. Amb això, un simple argument de venjança femenina, es pot convertir en un absurd argument de còmic manga japonès, ple de personatges pintorescos, carregat d'èpica en nombroses escenes d'acció, i un coqueteig constant amb els límits de la perversió. És a dir, una premissa simple que Mitsutake converteix en bizarra en transformar una dona en arma humana, però també introduint temes desgavellats com la necrofília, el canibalisme i la misogínia pròpia del pinku eiga, i així acaba armant un thriller eròtic ple de voltes de femelles i salvatjades de tota mena.

Per tot això Kurando Mitsutake aprofita la presència de l'actriu Asami, actriu habitual del cinema porno, però també familiaritzada amb el cinema d'acció i splatter (ha estat protagonista a nombroses pel·lícules de Yoshihiro Nishimura, Noboru Iguchi i Sion Sono), i que probablement amb Gun Woman signa una de les millors interpretacions de la seva carrera. Ella és l'encarregada d'incendiar la pantalla en aportar a la pel·lícula un alt voltatge sexual, lluitant despullada cos a cos contra individus de tota mena. A més, encara que Asami no parli en tot el metratge, ella és l'encarregada de cantar el tema principal de la pel·lícula, que és una enganxosa cançó hard-rocker escrita per Dean Harada. Aquest tema suma força i puntualment èpica a determinades escenes, alhora que teleporta l'espectador a l'època en què hauria d'haver nascut Gun Woman, que fa vint-i-cinc anys. Sublim.

Gun Woman ofereix allò que promet, i és molta acció i gore a base d'escenes passades de rosca, amb molta carn visible (masculina i femenina) i dones convertides en objectes. Però qui vulgui veure una mica més lluny de l'evidència segur que hi trobarà el rèdit obtingut per part d'un cineasta anomenat Kurando Mitsutake devorant cinema exploitation de tipus pinku eiga, tenint així molt clar el que busca i sobretot per a qui va dirigit el producte final. Un homenatge radical a una època, solvent tècnicament i artísticament, en què poques coses grinyolen, i que els seus 80 minuts acaben en un sospir. I compte amb Noriaki Kamata interpretant l'assassí perquè és del més trasbalsat que he vist en temps.  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris