[Crítica] THE BARN - Justin M. Seaman, 2016


-DIRECCIÓ: Justin M. Seaman
-GUIÓ: Justin M. Seaman
-ANY: 2016
-DURACIÓ: 90 min.
-PAÍS: Estats Units
-FOTOGRAFIA: Zane Hershberger
-REPARTIMENT: Mitchell Musolino, Will Stout, Lexi Dripps, Cortland Woodard, Nikki Howell, Linnea Quigley, Nickolaus Joshua, Ari Lehman, Ryan Nogy, Justin M. Seaman
-PRODUCTORA: Nevermore Production Films / Nevermore Production Studios. 
-DISTRIBUIDORA: Terror Films






The Barn és un títol de terror indie del 2016 que remet als anys 80 en tots els sentits, des de l'estètica fins als efectes, fins i tot alguns membres del càsting. I de la mateixa manera que The Barn, ara mateix ens poden venir al cap nombroses pel·lícules que també treballen el factor nostàlgic, com poden ser Beyond the Gates o Secret Santa, un cinema que remet a aquella dècada, però que en l'àmbit general la sensació que provoquen entre elles és més d'imitació mútua que no pas d'imaginació. Això no impedeix que puguem estar davant d'un cinema divertit i que alguns espectadors fins i tot li sabran valorar els seus detalls de posada en escena i de banda sonora, arribant fins i tot a emocionar-los, però al final penso que tota aquesta saturació de títols fa més pudor de moda que de reminiscència, i això deprimeix una mica. En el cas de The Barn estem davant d'una més (però una més que fins i tot ha arribat a ser editada a VHS), amb coses molt bones d'altres que són un desastre. A veure.

La història de The Barn parteix d'un text que el mateix director del film, Justin Seaman, va escriure quan tenia vuit anys. Tracta sobre uns esperits demoníacs que viuen en un graner: The Boogeyman, Scarecrow i Hallowed Jack, que després de 30 anys en repòs un grup de joves que es dirigeix ​​a un concert de rock'n'roll els reviu per error després de conjurar una frase màgica. The Barn se situa la nit de Halloween del 1989, i posseeix tots els elements estètics d'aquella època a més de tot allò que relaciona amb el terror adolescent de llavors, amb els seus tòpics i normatives que ja ens resulten ben conegudes.

The Barn té molts detalls a favor seu. La fotografia remet a la perfecció als anys 80, gràcies a la seva textura granulada i amb algunes cremades que aconsegueix veure's molt natural i convincent. Això serveix per ajustar-se bé una posada en escena que és pura reminiscència al terror adolescent de l'època, amb els seus decorats creepy d'una nit de Halloween, apareixent éssers demoníacs que assassinen segons el grau de sexualitat de cada personatge o d'impertinència, passats foscos que tornen i prenen protagonisme en una conversa davant una foguera, i tot protagonitzat per uns joves valents que es neguen a ser adults i que volen salvar el món. Tot això acompanyat a la banda sonora amb el seu ritme de rock'n'roll amb tints psicodèlics, tot i que cal dir que no tota la música s'ajusta del tot a l'època. Penso que els més fans de gènere de terror sabran valorar bé aquests detalls tan ben encertats.

El protagonisme al càsting va a càrrec de dos nois que són bons amics: Sam (Mitchell Musolino) i Josh (Will Stout), deixant així el paper de les dones al de simples trossos de carn disposats a despullar-se a sagnar. The Barn tracta sobre el pas de l'adolescència cap a la maduresa, tenint els adults com a imperatiu a superar aquesta bonica etapa d'experimentació, risc i descobriment, molt propensa també a la imaginació i les fantasies. Un moment ideal per viure la nit de Halloween que es torça, i de l'amor real per aquelles vacances on passaven coses increïbles, creant els joves les seves llegendes en moments nocturns. Penso que The Barn treballa bé aquesta màgia, encara que els seus actors potser no estan a l'altura desitjada.

Tema a part és "l'altre" càsting de The Barn. D'una banda, l'estrella de la sèrie B-Z dels 80 Linnea Quigley té protagonisme puntual amb una aparició potser forçada, però agraïda pel fan de l'horror. Li permet espantar-se i cridar, i també fer de típic personatge experimentat que adverteix el grup de joves dels riscos de les seves accions i que, com és habitual, no li faran ni cas. D'altra banda, tenim Ari Lehman (el primer actor que va interpretar Jason Voorhees) que resulta molt divertit veure'l com a presentador d'un programa televisiu d'horror al més pur estil Elvira, amb una escena de crèdits d'obertura que és una meravella -i ridícul com antany-.

Els problemes de The Barn són greus, i els trobem al guió. És una pel·lícula pràcticament buida, estirada com un xiclet perquè el muntatge final pogués arribar als 90 minuts, afectant així la comprensió de determinades escenes i en general la linealitat del conjunt. Hi ha molt poc a comptar, i és cert que no necessàriament això ha de ser una cosa dolenta, sempre que aquests "detonants" de cada escena de terror siguin conseqüència d'una millor preparació prèvia en forma de tensió, misteri o alteració emocional dels protagonistes. Això amb prou feines passa a The Barn, tot quedant-se en superficial i infantil. Tot i això, la pel·lícula té capacitat per entretenir, perquè és generosa en la seva posada en escena i assassinats, i això s'agraeix, però no la fa bona.

En resum, estem davant d'una pel·lícula fluixa. El seu principal problema és creure que el cinema de Sèrie B-Z pel fet de basar-se en tòpics no aposti per una bona elaboració de les escenes d'horror. A això em pregunto: ens agrada el cinema dolent com a forma d'entreteniment? Doncs crec que de forma limitada però sí, i The Barn pot tenir el seu públic fidel, perquè aposta fort per remetre's a una altra època i té bones morts, el problema és que el context ha canviat, tenim més accés al cinema, el públic ha vist més i també tenim més capacitat per veure defectes. Aquests exercicis retro són perillosos, i crec que aquesta vegada, The Barn, s'ha preocupat massa a la imatge i no tant a l'autèntic significat de l'horror.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris