[Crítica] ABRAKADABRA - Luciano Onetti, Nicolás Onetti, 2018


-DIRECCIÓ: Luciano Onetti, Nicolás Onetti
-GUIÓ: Carlos Goitia, Luciano Onetti, Nicolás Onetti
-ANY: 2018
-DURACIÓ: 80 min.
-PAÍS: Argentina
-MÚSICA: Luciano Onetti
-FOTOGRAFIA: Carlos Goitia
-REPARTIMENT: Germán Baudino, Maria Eugenia Rigón, Clara Kovacic, Raul Gederlini, Juan Bautista Massolo
-PRODUCTORA: Coproducció Argentina-Nova Zelanda; Black Mandala / Guante Negro Films






La insistència dels germans Onetti per recuperar el giallo italià no ha pretès ser un simple exercici de modernització de la tècnica i l'instrumental. L'estudi previ del subgènere a la producció de la seva carrera basada en ell, de les tècniques de realització i posada en escena, també la textura i color de la fotografia, han acabat materialitzant-se en una trilogia d'exercicis molt cridaners en aparença que remeten -si més no en estètica- a aquell cinema. I davant la saturació de títols produïts en cadena, copiant-se els uns amb els altres, els Onetti, si bé podríem parlar d'un treball de còpia descarada per un estil de fer cinema de fa cinquanta anys, la veritat és que el seu resultat és un viatge en el temps creïble, i com a fan de l'horror m'excita les sensacions.

Abrakadabra és l'última pel·lícula dels germans Onetti. La història se centra en el fill d'un prestigiós mag anomenat El Gran Dante, que va veure morir el seu pare fa trenta-cinc anys durant un truc de màgia. Ell també es dedica a la màgia, i presenta un xou en un dels teatres de la ciutat. A partir d'aquí dóna inici una sèrie d'assassinats que intentaran incriminar-lo.

I amb el bo i el dolent del giallo. Els Onetti, en Abrakadabra, aconsegueixen extreure el bo i el dolent de l'estètica, la realització i també les excentricitats d'aquelles històries, per aplicar-ho tot en la seva pel·lícula com si es tractés d'una obra de fa 50 anys, tal com apuntava abans. A diferència de Francesca, anterior giallo dirigit només per Luciano Onetti (Nicolau era el productor), en Abrakadabra trobem un major equilibri entre l'experiència estètica de la posada en escena i fotografia, juntament amb una història estrafolària plena de girs impossibles. Crec que Francesca pecava de ser excessivament contemplativa pel que fa a iconografia, de cercar un espectacle visual per sobre de tot i de descuidar una història que crec filada amb alguns defectes. Abrakadabra sí. Tot just són 75 minuts d'intensitat, colorit exagerat i rínxols que s'arrissen, en una història marcada per la màgia, els assassinats i l'erotisme, i que resulta tot molt més rodó i ben tancat, alhora que molt més accessible a un públic generalista que els seus dues anteriors pel·lícules.

Seguint amb el visual, Abrakadabra és un 10, i vull insistir-hi. Els Onetti demostren una vegada més que saben perfectament com aconseguir una imatge que ens teletransporten a una altra època, amb una fotografia enfosquida i saturada de color -especialment el vermell-, també amb una textura granulada molt interessant i que en general crec que perfecciona la bona feina que van fer en les seves anteriors pel·lícules. També la tècnica de realització és polida en estil, amb zooms, plànols detalls o escombrats d'aquests tan maldestres vists avui en dia i que van caracteritzar aquell cinema. Però també es percep en Abrakadabra una excel·lència a l'hora de compondre els plànols, veient aplicada una geometria estètica dels interiors molt calculada, alguna cosa molt de Dario Argento, i que complementa a una escenografia que combina colors amb el posicionament estratègic dels objectes. És a dir, que visualment la pel·lícula és una genialitat, és assolida en intencions i no hi ha res a objectar.

Cal destacar també l'altre element imprescindible en un giallo, que és la banda sonora. Aquesta vegada està treballada per Luciano Onetti, que compon unes simfonies amb centelleigs psicodèlics que acompanyen l'espectador on ens vol portar la pel·lícula, de vegades cap al terror, la intriga o simplement com a traductor de sensacions que pateixen els protagonistes, en especial als interpretats per Germán Baudino i Maria Eugenia Rigon, que estan solvents en els seus papers.

Però també voldria posar una mica de peus a terra. Abrakadabra, malgrat ser sens dubte el giallo més interessant i rodó dels tres que han presentat els germans Onetti, segueix tenint alguns tics que no acaba d'arrodonir el vist anteriorment. Abrakadabra segueix patint d'un excés d'iconografia que evoca la pel·lícula a una experiència per sobre d'un relat. L'estètica és important, però un giallo és també una història propera al telefilm (encara que habitualment amb girs estrafolaris), no ens enganyem, i en aquest aspecte la pel·lícula crec que demana una mica més de desenvolupament dels personatges i fins i tot la història, que a estones despista massa. També vull afegir un detall, que és algun tatuatge de dona que per un moment em torna a el 2018.

En tot cas, Abrakadabra és una gran pel·lícula. És la consolidació en el giallo dels germans Onetti, gràcies al fet que aconsegueixen un equilibri bastant aconseguit entre l'experiència estètica i una història estrafolària plena de girs impossibles, oferint un exercici retro que recupera les virtuts i defectes del giallo, com ha de ser.  



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris