[Crítica] Anunnaki: Los Caídos del Cielo - Joan Frank Charansonnet, Rubén Vílchez, 2018


-DIRECCIÓ: Joan Frank Charansonnet, Rubén Vilchez
-GUIÓ: Joan Frank Charansonnet
-ANY: 2018
-DURACIÓ: 80 min.
-PAÍS: Catalunya
-REPARTIMENT: Joan Frank Charansonnet, Dani Bernabe, Susanna Plana, Mònica Corral, Júlia Jane, Efren Casas, Miquel Sitjar, Joan Bentallé
-PRODUCTORA: Dejavu Films







Després de produir i fer pel·lícules de tall històric i social, el cineasta català Joan Frank Charansonnet acaba de fer un tomb terrible a la seva carrera amb el seu darrer treball: Anunnaki: Los Caídos del Cielo. Aquesta vegada acompanyat en la direcció pel seu col·laborador habitual, Rubén Vílchez, la pel·lícula parteix de la mitologia dels anunnaki per acomodar-se en una proposta de terror, acció i fantasia que remet a la més autèntica sèrie B de la segona meitat dels 80, i amb això em refereixo a "B" amb majúscula.

Amb aquest matís, crec que queda clar que tot aquell espectador que busqui a la pel·lícula una exploració de la part més científica de la llegenda dels anunnaki es quedarà curt. Anunnaki: Los Caídos del Cielo, és un divertiment dirigit al públic més festivaler que aprofita aquesta mitologia per desenvolupar una trama de lluita de clans, i fer-se agradar a ella mateixa amb un non-stop d'hòsties, vampirisme, trets i nus. Cinema potser no apte per a tothom, ni totes les edats, però que funcionarà de meravella entre els espectadors més familiaritzats amb aquest tipus de pel·lícules, simplement perquè Anunnaki: Els Caiguts del Cel es mostra generosa per complaure'ls.

La història tracta sobre Clàudia i Victòria, dues noies que es veuen atrapades en una guerra entre dos clans familiars d'éssers Anunnas: els liderats per Uruk (Joan Frank Charansonnet) i Kishar (Dani Bernabé), que han rivalitzat des de la seva arribada a la Terra fa més de 5.000 anys. S'alimenten de la sang i el patiment humà, però tenen un interès més concret amb les dues noies.

Els referents als clàssics del gènere es perceben (Els Immortals, Joves Ocults), i l'extravagància amb què es representen fan aflorar unes dosis d'humor que aporten simpatia al relat. Però  Anunnaki: Los Caídos del Cielo és principalment una pel·lícula de terror i fantasia, i com que el bon cinema d'aquest tipus utilitza el gènere també per a les segones lectures en clau de crítica social, com és la dels xucladors de sang, una metàfora que utilitza la pel·lícula per criticar les altes esferes per com elles es beneficien a costa de les vides dels més humils.

Més enllà dels referents i les segones lectures, en general estem davant d'una pel·lícula que posseeix tot el que és bo i el que és dolent de la sèrie B més gamberra, sempre a manera autoconscient i poc exigent. És a dir, que prioritza l'experiència de l'espectador al discurs, un discurs a estones caòtic i amb mancances en el desenvolupament d'alguns personatges, com el de Clàudia, que es mostra excessivament pla per la importància que té a la història. A la pel·lícula l'espectador veurà naus espacials, criatures monstruoses, viatges temporals, bars de carretera, sang, sexe, drogues i molt rock'n'roll, i un repartiment de secundaris amb les seves peculiaritats freak que generalment no desentonen i sumen en interès amb les seves aparicions. Si, Anunnaki: Los Caídos del Cielo és un exemple del bon cinema dolent, d'aquell que mai decau en ritme i que posseeix moments que seran recordats per la seva bogeria, i tot això sempre orquestrat per uns ritmes musicals metal·lers molt presents durant el metratge, que ajuden a generar intensitat i desvergonyiment al conjunt.

Recomano que doneu una oportunitat a Anunnaki: Los Caídos del Cielo . Això sí, qui busqui una representació cinematogràfica seriosa i fidel a el que relaciona amb la llegenda Anunnaki que s'oblidi, perquè aquesta part científica només serveix d'excusa per fer una pel·lícula de gènere fantàstic. Per als aficionats al gènere fantàstic, i acostumats al cinema baix cost, estem convençuts que gaudiran amb una pel·lícula curta, directa, i que posseeix tots aquells ingredients que van generar un fandom incondicional d'aquell cinema de videoclub de la segona meitat dels 80. I és que el que és bo i el que és dolent d'abans tornen a fusionar-se, amb una pel·lícula liderada per Joan Frank Charansonnet que des de la producció a la direcció, l'escriptura i la interpretació, ha creat una obra que suposa un autèntic terratrèmol a la seva carrera, i que sens dubte valorem molt positivament l'atreviment. Deixeu-vos de prejudicis, obriu unes llaunes de cervesa, i gaudiu amb Anunnaki: Los Caídos del Cielo. Això es tracta.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris