[Crítica] SADAKO - Hideo Nakata, 2019


-ANY: 2019
-DIRECCIÓ: Hideo Nakata
-GUIÓ: Noriaki Sugihara (Novela: Kôji Suzuki)
-DURACIÓ: 99 min.
-PAÍS: Japó
-REPARTIMENT: Eliza Ikeda, Himeka Himejima, Ren Kiriyama, Hiroya Shimizu, Rie Tomosaka, Takashi Tsukamoto
-PRODUCTORA: Kadokawa







No és un secret dir que la carrera de cineasta Hideo Nakata des de fa anys porta submergida al fons del pou, a força de seguir insistint en un gènere, com és l'horror, però incapaç de retrobar-se amb la seva millor versió tal com va fer fa 15- 20 anys amb aquelles RinguRingu 2Dark Water. Potser com a via escapatòria, Nakata va accedir a dirigir l'última entrega de la franquícia de pel·lícules que ell mateix va inaugurar amb Ringu, una saga que ha navegat entre seqüeles, preqüeles, crossovers i fins al 3D, distorsionant cada vegada més el que ell mateix va plantejar al seu dia a la vegada que anteriorment ho va relatar el creador original de la història, Kôji Suzuki. Sadako, l'última entrega de la saga, és un intent de Hideo Nakata per tornar als orígens terrorífics del fantasma més popular del Japó, basant-se en la novel·la Tide, el sisè i últim llibre de la saga escrit per Suzuki.

L'intent de Nakata ha estat un desastre, així de simple. Sadako és una seqüela que deixa clar a l'espectador que la franquícia de pel·lícules està esgotada i que ni tan sols l'intent per aportar un to més seriós i terrorífic ha acabat funcionant. I això que la premissa inicial de la pel·lícula té un plantejament interessant, com és una possible reencarnació del fantasma de Sadako en una nena de Tòquio que la indueix a realitzar una desgràcia. També pren protagonisme la desaparició d'un YouTuber que acaba topant amb Sadako; i la seva germana, una infermera que emprendrà un viatge fins a l'illa d'Oshima a la recerca del seu germà desaparegut. Un triangle de personatges que s'acaben entrellaçant per a una trama que deixa de banda les cintes VHS i les trucades avisant-te del temps que et queda la vida, per intentar inaugurar un nou fil argumental centrant-se a explorar una mica més el passat de la vilana i així obrir la porta al fet que es pugui generar nou material en el futur.

No negarem que el plantejament ha estat encertat, però la proposta és decebedor. Sadako ha quedat tan obsoleta com les cintes VHS, i la nova proposta de Nakata naufraga a l'hora de generar por a l'espectador o situacions terrorífiques, que més aviat són poques. No crec que la pel·lícula sigui avorrida, però Sadako necessita reinventar les seves aparicions, perquè Nakata ha estat incapaç de generar amb ella sensació de perill, de notar l'hostilitat del personatge i mantenir-nos tensos fins al clímax final. I compte amb aquest clímax final, impropi d'una franquícia que pot presumir d'haver-nos generat malsons a les nits.

Si hi ha alguna cosa a salvar a Sadako és l'intent de Nakata per distanciar del que s'ha vist en anteriors pel·lícules, en explorar el passat i obrir la porta a un nou futur, això sense oblidar alguns dels detalls característics de la saga, com són el vídeo mortal, les trucades o aquell inoblidable ensurt final de Ringu. Tot això està reciclat en Sadako amb certa imaginació.

Sadako no és una bona pel·lícula. La saga torna al terror i s'esforça per oferir alguna cosa fresca i digne, però l'intent es queda en això, en un intent. No sé què pensar ja ... Suposo que l'ideal és deixar a Sadako en el fons del pou.  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris