[Crítica] BABY - Juanma Bajo Ulloa, 2020



-DIRECCIÓ: Juanma Bajo Ulloa

-GUIÓ: Juanma Bajo Ulloa

-ANY: 2020

-DURACIÓ: 106 min.

-PAÍS: Espanya

MÚSICA: Bingen Mendizábal

-FOTOGRAFIA: Josep M. Civit

-REPARTIMENT: Natalia Tena, Harriet Sansom Harris, Rosie Day, Charo López, Mafalda Carbonell, Susana Soleto, Amalia Ortells

-PRODUCCIÓ: Frágil Zinema, La Charito Films.






Apadrinada pel Festival de Sitges al Fantastic 7 de Canes 2019, Baby és una coproducció catalana i basca que tracta sobre la maternitat, el penediment i la responsabilitat. Escrita i dirigida per Juanma Bajo Ulloa, Baby és una pel·lícula que destaca per no tenir diàlegs, i en què l'actriu Rosie Day porta gairebé tot el pes de la pel·lícula a l'esquena.

La pel·lícula tracta sobre una noia enganxada a les drogues que viu sola i està embarassada. Dóna a llum a casa i intenta criar el nadó, però mentalment la seva prioritat són les addiccions. La seva decisió és la de vendre el fill a una família. Ràpidament s'adona de l'error i decideix recuperar el nadó.

Baby està rodada principalment a l'interior d'una casa. Destaca una escenografia carregada de detalls que configuren una llar vella, bruta i amb sensació d'abandonament, mostrada amb una fotografia a càrrec de Josep Maria Civit que és preciosa, amb una tendència a les tonalitats taronges i blavoses que personalitzen la imatge com la d'un conte fantàstic. Tot plegat llueix molt bé. Tot i això, hi ha un abús de les imatges de recurs de fauna salvatge i en general naturalesa, que no acabem d'entendre i ens aboca a pensar en una certa pretensiositat per part del director.

Però el principal problema de Baby és un altre. El seu problema és purament narratiu, i no tant al missatge que vol explicar, que s'entén i creiem interessant i encertat, sinó que és un problema de desenvolupament de la història. La pel·lícula arriba un moment que queda estancada en un joc de l'amagatall per la casa, que es fa llarg i fins i tot inversemblant en alguns moments. Ulloa sembla més concentrat a lluir-se en la posada en escena que en entrar en matèria, convertir Baby en alguna cosa amb més suspens i horror i menys dramatisme.

Les interpretacions són correctes en una pel·lícula que, repetim, no té diàlegs i, per tant, hi ha una exigència addicional al repartiment quant a expressivitat. Notem una certa irregularitat en algun actor, que li va gran el paper i sobreactua. No és el cas de Rosie Day, que està de Goya.

Baby és un drama que tracta el tema de la maternitat, protagonitzada per una noia jove que es penedeix de ser mare i acaba prenent la pitjor decisió. Juanma Bajo Ulloa i el seu equip de professionals aconsegueix la nostra admiració a camps com la fotografia i la posada en escena, però ens genera més dubtes en el desenvolupament de la història. També notem certa pretensiositat en tot allò relacionat amb la connexió entre la naturalesa i els impulsos maternals. Tot i això, Baby té un treball elaborat, calibrat en molts aspectes, amb un estil indubtablement atractiu i un fons captivador. Tot i els "peròs", la recomanem.


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris