[Crítica] LA VAMPIRA DE BARCELONA - Lluís Danés, 2020


-DIRECCIÓ: Lluís Danés

-GUIÓ: Lluís Arcarazo, María Jaén

-ANY: 2020

-DURACIÓ: 106 min.

-PAÍS: Catalunya

-MÚSSICA: Alfred Tapscott

-FOTOGRAFIA: Josep M. Civit

-REPARTIMENT: Roger Casamajor, Nora Navas, Bruna Cusí, Francesc Orella, Sergi López, Mario Gas, Núria Prims, Pablo Derqui, Anna Alarcón, Alejandra Howard, Albert Pla

-PRODUCCIÓ: Brutal Media, Filmax, TV3






Enriqueta Martí i Ripollès, coneguda també com La Vampira del Raval o La Vampira de Barcelona, ​​va ser una suposada assassina en sèrie que va habitar al carrer Ponent de la Barcelona modernista de principis del s. XX. Va ser una dona provinent dels baixos fons, i que treballant com a remeiera i després prostituta va acabar sent acusada de segrest, explotació i assassinat de nens.

El seu cas mai no va ser aigua clara, i l'única cosa confirmada oficialment és que només va arribar a segrestar una nena anomenada Teresita Guitart. Però més enllà d'això, la llegenda d'Enriqueta Martí ha donat peu a rius de tinta, i molts han apuntat que "la vampira" en realitat va ser utilitzada com a cap de turc per encobrir una burgesia barcelonina pervertida cap als menors, tot amb suport d'institucions i mitjans de comunicació corruptes.

El cineasta català Lluís Danés ha ideat amb La Vampira de Barcelona una pel·lícula que avança per tres camins paral·lels: Una dona acusada de segrestar i assassinar nens com és Enriqueta Martí, un bordell de luxe on es pot accedir a la pedofília, i un periodista amb passat angoixant que busca la veritat. Tots tres camins fan d'afluents una única resposta que condueix a explicar una de les veritats més fosques del passat de la ciutat de Barcelona.

Lluny de tractar-se d'un telefilm com molts l'han acusat injustament, Danés aprofita el format de novel·la gràfica des de la perspectiva d'un periodista interpretat per Roger Casamajor. D'aquesta manera, el director català es distancia de la narrativa lineal i submergeix l'espectador a viure les sensacions d'un protagonista marcat per traumes del passat, que descobreix de mica en mica una veritat fosca sobre la seva ciutat que, a més, està vinculada al seu passat tràgic. Tota aquesta experiència del periodista és mostrada amb una fotografia que combina intel·ligentment el blanc i negre i el color, atorgant així un estil visual que pot recordar Sin City. Amb aquest plantejament estètic no considerem La Vampira de Barcelona com una obra pretensiosa, perquè tot va d'acord amb les sensacions d'un periodista que veu com reobren cicatrius del seu passat traumàtic a mesura que va descobrint una veritat incòmoda.

Pel que fa a la posada en escena, la pel·lícula recrea la Barcelona del 1912 després de la Setmana Tràgica, en aquell barri xinès barceloní (Raval) completament brut i fosc, on les prostitutes i els captaires buscaven el seu lloc als carrers i la burgesia trobava la intimitat en locals discrets. Tot i això, els exteriors als carrers tenen un aspecte excessivament teatral, amb poca profunditat de camp i per tant de vegades es fa mancat l'escenografia. Tema a part és la majestuositat d'alguns interiors que es mostren a tot color, on impera la carn, la hipocresia i l'aberració humana.

El repartiment està ple de bo i millor del talent català. Conduïda pel periodista interpretat per un Roger Casamajor -que no té carisma-, coneixerà diferents personalitats de la ciutat amb les cares d'actors i actrius de la talla de Francesc Orella, Bruna Cusí, Pablo Derqui, Sergi López, Boris Ruiz i Nora Navas, aquesta última interpretant Enriqueta Martí "la vampira". La majoria brillen, i el més important és que tots evolucionen a la trama, tots guarden una veritat que acabarà revelada, enriquint així infinitat el guió de la pel·lícula.

La Vampira de Barcelona és una pel·lícula excel·lent que submergeix l'espectador a una de les sospites més fosques de la Barcelona postmodernista. La seva narrativa es mou entre la realitat i els somnis, entre records i revelacions, tot en un format de novel·la gràfica que sempre avança i diu coses a l'espectador. És una pel·lícula també que s'allunya del mite de la vampira i fins i tot de la mateixa Eriqueta Martí, per explicar l'altre mite encara més incòmode, com és el de l'interès per la pedofília entre alguns sectors de la burgesia barcelonina. La pel·lícula mai no avorreix, la seva fotografia i muntatge immersiu van d'acord amb les sensacions del protagonista, tot tenint un sentit i estil. Lluís Danés està irreconeixible..


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris