[Crítica] OPERA MORTEM - David Fleas, 1973

 

-DIRECTOR: David Fleas

-GUIÓ: David Fleas

-REPARTIMENT: Daniel Flat, Amber Toad

-PAIS: Regne Unit

-ANY: 1973

-DISTRIBUCIÓ: TetroVideo






Sense fer massa soroll Opera Mortem ha estat recuperada i restaurada. Si no la coneixes és normal, la pel·lícula va ser projectada una sola vegada al Nottingham's Odeon Film Theatre de Londres el 1973 i des de llavors va desaparèixer. Se la considera una pel·lícula maleïda, ja que alguns dels pocs espectadors que la van arribar a veure van morir poc després, i el contingut, satanista i amb apologia al suïcidi, potser dóna lloc a malpensar.

Nosaltres l'hem vist i som vius. No creiem que hi hagi màgia negra en aquesta pel·lícula que va dirigir durant deu anys el pintor boig David Fleas, però el seu contingut, si més no, inquieta i deixa mal cos.

Opera Mortem no és una pel·lícula que recomanaríem a ningú perquè no té desenvolupament argumental. Tot i això, Fleas proposa a l'espectador una pertorbadora experiència amb estranyes imatges carregades de retòrica satànica, amb rituals, creus invertides, cabres i molta foscor, en el que és una pel·lícula d'art modern nascuda per la influència de Fleas a l'inconformisme i creativitat dels cineastes francesos actius a la Nouvelle vague. Però Fleas va més enllà i traspassa el límit de la provocació fins i tot als ulls actuals, de manera que és una pel·lícula profana a la doctrina catòlica sense cap límit moral.

I malgrat que no estem davant d'una pel·lícula per a ulls de qualsevol, Opera Mortem té la capacitat d'hipnotitzar l'espectador durant els curts 70 minuts, cosa plausible quan durant aquest transcurs l'espectador és incapaç de donar coherència a les imatges. Es fa innegable comparar-la amb pel·lícules com Begotten, Vampir Cuadecuc, o fins i tot amb el vídeo maleït de Ringu.

Però David Fleas va més enllà d'aquests esmentats referents. Es nota que és un pintor apassionat del satanisme. Les imatges que aconsegueix amb la seva càmera Super-8 demostren un coneixement superlatiu de la temàtica satànica, però també talent cinematogràfic plasmar-ho en imatges. Ho fa jugant amb els enquadraments, les òptiques de la càmera, i l'edició química del cel·luloide en temps on no existia l'edició digital. Alerta als contrastos marcadíssims, als ulls de peix que deformen les imatges, o el joc que realitza amb la saturació del color a la fotografia. David Fleas també renuncia als diàlegs i aposta per cites literàries i efectes de so provinents de la natura, com si fos una evolució sonora de l'expressionisme alemany i més concretament de Nosferatu de Murnau. Sobre això, només queda admetre que Opera Mortem és una obra mestra del cinema mut, art modern fet cinema, però també cinema de terror satànic amb gore explícit i pornografia, referències al suïcidi i imatges de violència, a més de cites literàries religioses i surrealisme. Quasi res.

Opera Mortem és cinema maleït per la seva llegenda i contingut, cosa que la converteix en un must de culte instantani. Res a retreure. És una experiència inquietant i també una exquisidesa visual creada per un boig visionari que demana a l'espectador que intenti veure més enllà de la superfície, i s'endinsi a la perversió de la ment humana. Qui sap si algú se suïcidarà després de veure-la..., com a mínim a nosaltres ens ha deixat mal cos, com de tristesa. Dir que és sinistra és quedar-se curt.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris