A diferència d'Albert Fish,
anteriorment retratat en aquest blog, Ed Gein el
podríem considerar com el seu antònim pel que fa a furor social, i
també cinematogràficament parlant. Es tracta d'un dels assassins
més coneguts encara que no precisament per la seva Bodycount,
sinó per ser un algú aberrado psicològicament parlant,
amb un passat tèrbol i disfuncional per culpa de l'estricta -i
religiosa- mare. De fet tot just va matar un parell de
dones: Berenice Worden i Mary Hogan, o com a
mínim que se sàpiga, així que el seu univers mediàtic resideix
bàsicament en els seus actes, en què va ser capaç de donar
naturalitat a el fet repugnant, i això ha estat una font
inesgotable d'idees escabroses per a la indústria de cinema.
El
seu repàs ens condueix per biopics, també per sagues, o simplement
referències a diferents films. Un dels més recents casos va ser el
d'Ed Gein (Cuck Parelló, 2000), un
correctíssim biopic sobre la figura de l'assassí en
què sobretot se'ns vol mostrar la veritable naturalesa de
l'assassí. Interpretat per un enorme Steve Railsback,
guanyador del premi a millor actor al Festival de Sitges
2000 (també guanyaria el premi a Millor pel·lícula del Sitges
2000), en què se'ns presenta una història bastant preocupada per
convertir-se en un fidel retrat al nostre amfitrió.
Una altra bona adaptació a la figura
d'Ed Gein ens portaria als meravellosos anys 70, en
plena onada d'assassins psicòtics post
Psicosi (Alfred Hitshcock, 1960) (que tractaré
posteriorment). Es tracta d'una meravellosa pel·lícula alguna cosa
oblidada injustament, Deranged (Jeff Gillen /
Alan Ormsby, 1974) (A.K.A. Trastornat), que va aprofitar l'èxit
de l'excel·lent La matança de Texas (Tobe Hooper, 1974)
realitzada el mateix any. Com també la posterior
pel·lícula de Chuck Parelló aquest cop també hi ha
una preocupació per la fidelitat dels successos, però aquest cop
dins d'un vel de sèrie B bastant encantador que acaba polint el
resultat final, i això és el que molt possiblement acabarà fent
gaudir més als amants del gènere que a interessats amb els
successos reals. I és que uns explícits -i discutibles- efectes de
maquillatge típics d'aquest tipus de pel·lícules de baix
pressupost, i interpretacions alguna cosa tosques com la
del mateix Ed Gein (Roberts Blossom) acaben
donant personalitat al film en detriment de rigor. I fins i tot
un fúnebre presentador ens anirà narrant els diferents passatges de
la història per així el film poder presumir d'un intent de realisme
difícilment atribuïble, encara que tampoc molesta.
Una
pel·lícula imprescindible en la matèria, entretinguda i sens dubte
a revisar o fins i tot descobrir.
Aquests dos títols són els
que millor intenten retratar la persona d'Ed Gein, però penso
que cal tornar als orígens i entendre com floreixen aquest tipus de
pel·lícules, o millor dit, com s'obre la llauna de l'atreviment a
desafiar la censura a Pel que fa a continguts escabrosos. Hem de
situar-nos a la fi dels anys cinquanta, i fixar-nos en un
escriptor que començava a ressaltar: Robert Bloch, gran amic de
l'altre gran escriptor H.P. Lovecraft, algú que es va
especialitzar en novel·les de por. Ell va ser el responsable d'una
novel·la que un any després de la seva estrena s'adaptaria
cinematogràficament, parlo de Psycho (1959), una obra que
es fixaria en el personatge d'Ed Gein, però perfilat en un
altre assassí anomenat Norman Bates, algú que també
mantindria l'obsessió a la taxidèrmia i a la seva mare
repressiva, la qual conservaria el seu cadàver.
Alfred
Hitchcock la va adaptar cinematogràficament un any després
en Psicosis (1960), i que malgrat l'escepticisme dels
productors davant el vinarro de la història la veritat és
que aquesta va ser la llauna que va obrir un flux de films dedicats
als assassins de ments aberradas. A poc a comentar de la
pel·lícula que la gent no sàpiga, aquesta és una de les
pel·lícules clau en la història de cinema, aconseguida miri per on
es miri, tècnicament com artísticament, i, que sobretot,
va aconseguir trencar motlles amb forma d'estereotips
cinematogràfics.
Van fer falta 23 anys per
realitzar una seqüela que arribaria de la mà de
director Richard Franklin el 1983: Psicosi 2, i que la saga
seguiria creixent amb altres dues seqüeles més: una realitzada pel
mateix Anthony Perkins (Norman Bates) amb un
resultat una mica mediocre -però disfrutable- anomenada Psicosi
3 (Psycho 3, 1986); i una adaptació fallida de la novel·la
original de Robert Bloch anomenada igual, Psicosi (Psycho,
1998), realitzada per algú personalment molt odiat com és Gus Van
Sant. Aquest és un director que intenta plagiar pla a pla l'original
de Hitchcock, però que tal com deia Walter Benjamin l'aura d'una
obra d'art resideix en l'original, l'"aquí i ara",
i no a la reproducció. De fet, les dues primeres seqüeles són
interessants pel·lícules de sèrie B, amb Anthony Perkins amo
i senyor de la mina d'or que va donar fama a la seva persona,
moltíssima més sang i violència, alguns nus, i en general estem
davant films situats al context cinematogràfic de l'època de
produccions de sèrie B sense pretensions artístiques, que és
precisament el paper que haurien de seguir totes les seqüeles
forçades després de l'èxit de l'original, que és oferir més
al·licients que la primera part, per això són bones pel·lícules
més enllà de la seva qualitat de condició. La 4a part seria un
producte televisiu sense interès.
Com he comentat Psicosi va obrir la
llauna de l'atreviment, i a partir dels anys seixanta es
van realitzar alguns títols que van mostrar elements obscens i
indignes per a altres èpoques. De fet es van deixar enrere les
produccions de monstres radioactius de ciència-ficció, per altres
més atrevides, amb alguns nus gràcies sobretot al furor que
tenia Russ Meyer per aquells temps, però també
l'explotació de la violència i sobretot el naixement del gore
amb la curiosa -tot
mediocre- Blood Feast (sir. Herschell Gordon Lewis,
1963). Un any després, aquesta mina d'or començaria a explotar-se
per part de l'autor amb el seu "gran" obra mestra: 2000
maníacs (Two thousand maniacs!, 1964). Es tracta d'un film
que tot i no acollir cap serial killer en concret sí que
recollia elements de l'univers d'Ed Gein, com és el canibalisme
el context d'Amèrica profunda. I és que tant Psicosi com 2000
maníacs són títols precursors també del subgènere cinematogràfic
de l'American Gothic, un tipus de cinema que centra el terror a
la introducció dels urbanites en ambients rurals de l'Amèrica
profunda, cosa que també es podria apreciar a la sobrevalorada Defensa (John Boorman, 1972).
2000 maníacs és una més
que interessant pel·lícula que alberga tots els atributs que acabo
d'esmentar: la violència, el gore, el canibalisme, i fins i tot
l'erotisme gràcies a afegir al repartiment la noia Playboy de
1964: la bellíssima Connie Mason.
Una altra
pel·lícula que acull amb més fidelitat el perfil d'Ed Gein és
sens dubte a la mediàtica La matança de Texas (Tobe Hooper,
1974). Va ser l'exitós debut d'un jove Tobe Hooper inconscient
del punt d'inflexió que suposaria per al cinema de terror seva
pel·lícula. Es tracta d'un film que intenta introduir
a Ed Gein dins d'una pel·lícula slasher, per
tant, una pel·lícula amb un alt Bodycount, quan Gein, si
per alguna cosa podria presumir, és per no ser un assassí en sèrie
(de fet va acabar els seus dies en un manicomi i no en una cadira
elèctrica). Per tant mai hem de comparar a Leatherface amb Ed Gein,
seria un error, malgrat que el seu disseny com a personatge sí
que considerablement a l'original, com la decoració de la
llar de Leatherface carregada d'ossos per tot arreu, la
màscara de pell humana, transvestir-se, profanació de tombes,
etc. però curiosament no es mostra cap mena de sospita de
canibalisme. En ella, un grup de joves es dirigeixen cap al sud amb
una furgoneta a la recerca d'unes vacances. Pel camí, i situats a
Texas, recolliran a un sinistre tipus que resulta formar part d'una
família d'ignorants assassins, entre ells un profanador de
tombes i assassí conegut com a Leatherface, armat amb una
serra mecànica.
Anys després es realitzarien 3 seqüeles més
que bé podrien ser remakes. Es tracten de La matança de Texas 2
(Tobe Hooper, 1986), Leatherface (Jeff Burr,
1990) i La matança de Texas: La nova generació (Kim Henkel,
1994). La primera d'elles seria realitzada de nou per Tobe Hooper,
demostrant com s'ha de fer una bona seqüela, aportant
elements vinarros i poc rigorosos i amb unes pinzellades de
comèdia que li entren de meravella, i en general un film més que
correcte. La 3a part sembla que intenta acostar-se als orígens,
rescatant una història ben construïda, seriosa i totalment
correcta, però que peca precisament en voler ser excessivament
prudent, i és per això que mai ha aconseguit agafar la personalitat
que sí que van agafar les dues anteriors pel·lícules. La
4a part seria apunyalada, gasejada i incinerada pels fans,
acusada d'insult a la saga. Doncs bé, un servidor l'accepta i la
gaudeix a cada visionament, especialment per oferir un
contingut ultraviolent, amb un impressionant -i
sempre menospreciado- Matthew McConaughey, que juntament amb una
altra excel·lent Renée Zellweger completen un
correcte film, encara que sí és cert que McConaughey roba
protagonisme a Leatherface amb un personatge molt dur
que repetiria paper en la present Killer Joe (William Friedkin,
2011).
Altres pel·lícules, contextualitzades
en els anys vuitanta també aprofitarien l'estela que
encara perdurava a la figura del mític assassí, entre elles
la simpàtica Motel Hell (Kevin Connor, 1980), la
del motel que se li va apagar la "o"
al rètol "Hello" ( "hola" en català),
deixant el "hell" que traduït al català significa
"infern", donant així títol a la pel·lícula "el
motel de l'infern". Una burrada curiosa molt pròpia
de l'època. Es tracta d'una altra pel·lícula albergada dins el
subgènere American Gothic, en què un granger segresta a
víctimes, els arrenca les cordes vocals i les enterra al seu jardí
per crear amb ells les seves famoses carns fumades.
També
en Maniac (Willam Lustig, 1980) coneixeríem a un
assassí psicòtic anomenat Frank Zito, obsessionat amb la
seva mare i en mutilar -en aquest cas les cabelleres- de les
seves víctimes. Interpretat per un inquietant Joe Spinell,
la virtut del film resideix precisament en ell, per
interpretar-se a ell mateix més enllà dels elements irreals de la
pel·lícula com són els assassinats. Realment Spinell va
ser algú molt particular, obsessionat amb la seva mare i amb una
ment una mica aberrada i imaginativa, però per a res
idiota, de fet va ser algú que va fer el que va voler en la seva
vida.
Sense oblidar també a Buffalo Bill a El silenci dels
anyells, ple d'elements extrets de l'univers Ed Gein,
com transvestir-se, i l'ús de màscares de cuir humanes, però
que en cap cas la pel·lícula vol centrar-se en ell, ja que el pes
del film cau indubtablement a Hannibal Lecter (Anthony
Hopkins).
L'última proposta basada absolutament en l'assassí
de Plainfield es
diu Ed Gein: The butcher of Plainfield (Michael Feifer,
2007), una pel·lícula que desconec, però que en tot cas no ha
causat un gran impacte mediàtic, cosa que personalment no sé si
agafar-lo com una cosa bona o dolenta, quan la vegi ho sabré. En tot
cas, les meves sensacions respecte a la pel·lícula és d'un major
sensacionalisme respecte a l'excel·lent versió de Chuck Parelló,
possiblement amb un ritme més trepidant i amb més
violència i salvatgisme, però bé, són només les meves
sensacions.
4 Comentaris
Pues échale un ojo a esta última, que aunque no sea un peliculón, tiene puntos majetes =P
ResponEliminaMuy currada la entrada, para no variar. Mira que da de sí este hombre!
Siempre es bueno recordar la no tna conocida pese a su calidad Motel Hell, de todas esas la que me falta es Deranged que siempre la he tenido rondandome la cabeza pero nada.
ResponElimina'Killer Joe' es una peli de ambiente de lo más ominoso, también un pelín sórdida y cínica a paladas, de sabor de cine negro de los antiguos, un thriller con sus vueltas inesperadas, con gran ritmo, y personajes memorables. La escena del muslo de pollo es de las que no se olvidan. Matthew McConaughey, en su papel de sucio polícia reconvertido en asesino a sueldo, algo no muy sencillo de plasmar,da realmente miedo a pesar de lo exagerado del tono. El chaval está bien y el padre está espectacular en su palurdez. Me ha parecido que la peli ha pasado bastante desapercibida y no se lo merece. Un saludo!!!
ResponEliminaPues si, toda la razón Manipulador. Finalmente ha salido en DVD en España, pero es triste que una película tan Cohen y bien hecha haya pasado tan desapercibida. Y Mathew McConaughey me parece un actor muy desaprovechado la verdad, porqué en Killer Joe (al igual que otras pelis como La matanza de Texas 4), demuestra que tiene talento, y talento también para ser una hijoputa jejeje. Un saludo!
ResponElimina