Entrevista a Dennison Ramalho, director de MORTO ÑAO FALA

Jair Bolsonaro a aconseguit democràticament la presidència de Govern de Brasil, alguna cosa previsible després de conèixer-se els resultats electorals de la primera volta de les eleccions del 7 d'octubre, en què va arrasar en vots. Durant aquesta primera volta de les eleccions coincidia al Festival de Sitges, i va ser allà on es va fer notar amb força la veu del cineasta Dennison Damalho per donar a conèixer la terrible situació que es viu al Brasil i la que s'espera que pugui arribar amb Bolsonaro al poder. Ramalho, contrari a les polítiques de Bolsonaro, va voler denunciar amb un monumental discurs al faristol de l'Auditori Melià just abans de la presentació de la seva pel·lícula, Morto Nao Fala, del perill que suposa per al Brasil l'arribada d'un fanàtic com Bolsonaro. El seu discurs va acaparar els focus, més fins i tot que la seva pel·lícula, la qual suposa el seu debut al llargmetratge.

Morto Não Fala significa el debut al llargmetratge de Dennison Ramlaho, i va ser presentada en la Secció Oficial de Sitges

Dennison Ramalho acumula en el seu currículum nombrosos curtmetratges de gènere de terror amb molta violència i gore. Va presentar a Sitges anys enrere el seu curt Ninjas, i també ho va fer amb Encarnaçao do Dimonio, sent en aquesta ocasió el guionista de la pel·lícula dirigida pel mític José Mojica Marins. I sense renunciar al seu estil provocador i violent, amb Morto Nao Fala ha tornat a Sitges per intentar tornar a sorprendre el públic a través d'una història que tracta sobre un home que treballa en un dipòsit de cadàvers i pot comunicar-se amb els morts. Aquesta pel·lícula vol dir el seu debut al llargmetratge, un debut que va ser presentat per la porta més gran que se li pot oferir a un director de cinema, com és en el millor festival de gènere fantàstic del món, Sitges, i concretament dins la Secció Oficial a competició. I davant la presència de Dennison Ramalho a Sitges, vam aconseguir entaular una entrevista per conèixer-lo una mica millor. Si més no el que el temps ens va permetre.




-Com guionista sempre se't recordarà per la teva feina en Encarnaçao do Dimonio, treballant al costat de José Mojica Marins. Segurament vas tenir al millor mestre possible, què vas aprendre d'ell?

De José Mojica vaig aprendre a solucionar d'urgència els problemes de guió que sorgeixen quan t'adones que la història que comptes no té un sentit o significat clar. És a dir, que si no tens la perfecta estructura per fer una pel·lícula i explicar una història, gràcies a José Mojica vaig aprendre a explicar alguna cosa fins i tot quan no hi ha recursos als quals agafar-te. Crec que aquesta va ser la contribució més gran que José Mojica ha fet en mi com a mentor.


-Abans de Morto Não Fala ja havies treballat en el gènere de terror amb alguns curts, també de guionista, fins que sorgeix la possibilitat de rodar un llargmetratge. ¿Com t'arriba a les mans la possibilitat de rodar la pel·lícula?

He estat intentant desenvolupar projectes en els darrers quinze anys, però molts d'ells no els he pogut realitzar. Aquesta pel·lícula en particular va ser recolzada per Casa de Cinema de Porto Alegre, que és una productora. Però Morto Não Fala va començar a agafar forma quan vaig estar vivint a Nova York estudiant en una universitat. Va ser llavors quan vaig parlar amb Globus Films, amb qui ja vaig treballar en el passat, i ells em van dir "mira, hi ha alguns canals de televisió al Brasil interessats a fer sèries de terror. Tens alguna idea que ens pugui encaixar?", I jo els vaig dir" no tinc res preparat per a una sèrie de televisió, però sí que tinc una breu història amb un personatge molt interessant que podria funcionar bé". Llavors em van demanar si podia desenvolupar més aquesta història en un episodi pilot, i això vaig fer. Tractava sobre un home de mitjana edat que tenia la capacitat de poder parlar amb els morts del dipòsit de cadàvers on treballava. Després, ja al Brasil, ens trobem que hi havien diferents productores lligades a cadenes de televisió interessades a fer alguna cosa amb mi després de conèixer el que havia escrit. Finalment va ser només una TV la qual es va mostrar seriosament disposada a produir la sèrie, Globus Network, la més important de Brasil. Ells em van dir que l'emissió de la sèrie per TV seria durant aquell mateix any, de manera que vaig començar a escriure la resta d'episodis de la sèrie. Els primers episodis escrits van ser llegits per Globus i em van dir que eren massa violents, massa foscos i que l'audiència no ho aprovaria. Jo li vaig respondre "Ok, a mi m'agrada aquest material que he escrit, de manera que anem a produir un llargmetratge, l'enviarem per festivals, i ja després de la pel·lícula reescriuré el guió de la sèrie de televisió". A partir d'aquí va començar la producció de la pel·lícula Morto Não Fala. Durant l'escriptura del guió vaig estar pensant en com lligar la pel·lícula amb Encarnaçao de Dimonio i els meus curts, i en aprofitar l'oportunitat que em va oferir Globus.


-El guió està basat en una història de Marc de Castro, igual que el teu curt Ninjas. Parla'm una mica de la novel·la original i de la seva plasmació en el guió. Hi ha hagut fidelitat?

És molt fàcil traduir en imatges l'univers que planteja Marc de Castro, perquè jo formo part d'aquest univers. Jo visc a la ciutat de Sao Paulo, la mateixa ciutat on es desenvolupa Morto nao Fala, i per a mi és fàcil plasmar en imatges la història original. Abans de començar l'escriptura del guió, jo des de sempre he estat fascinat amb un cert tipus de periodisme que es realitza al Brasil, el mateix tipus que es fa a Mèxic, que és molt sensacionalistes explicant històries sobre crims i violència en general. I em vaig preguntar, abans d'escriure el guió, sobre quantes d'aquestes històries eren completament veritat, i això era una cosa que em fascinava, i clar, a Marc també. Marc és periodista, i professionalment es va centrar en successos que es produïen durant la nit, a més de crims nocturns. Així va estar diversos anys i va acabar amb problemes de depressió, i mitjançant aquesta mala etapa de la seva vida va començar a escriure històries d'horror, i Morto Nao Fala va ser una d'elles. Personalment des de petit només he pensat en cinema de terror, literatura i còmics, i m'agraden les històries folklòriques que succeeixin en entorns urbans de les ciutats. Marc va escriure dos malsons urbanes situades a Sao Paulo, com són Ninjas Morto nao Fala, i que tenen una forta crítica al que està passant al Brasil i concretament a la nostra ciutat.


"J of Jesus"

-No sé si la religió té alguna cosa a veure amb el que comentes que passa al Brasil, però en Ninjas té un pes important, a més de també tenir-lo en el teu curt "J of Jesus" de ABCs of Death 2. No sé si ets religiós , però, per què aquesta insistència a utilitzar la fe en els teus curts?

Vaig créixer en una família protestant, però molt tradicional, tirant al luteranisme. Brasil és un país que amb prou feines ha superat el suport massiu a aquestes religions pròximes al fanatisme. Els seguidors són fanàtics, intolerants, i condemnen a les persones per tenir altres creences. Crec fins i tot que Brasil és un país èticament corromput per aquesta mentalitat religiosa, amb gent que es creu posseïdora de la veritat, i jo he volgut en aquests dos curtmetratges plasmar aquesta contaminació que pateix la societat brasilera per culpa la religió. A "J of Jesus" vaig mostrar a la policia cometent crims als carrers creient-se que fan treballs per a Déu, que és el mateix missatge de fons en Ninjas. Penso que és molt difícil no fer una pel·lícula d'horror al Brasil que no tingui en compte això, en com els pensaments ètics basats en la religió ens porta a la decadència com a societat. Però si, és clar! Jo sóc el noi dolent, perquè escolto música metall i faig pel·lícules provocatives i agressives (rialles).


-La tradició cinematogràfica de gènere fantàstic i terror a Brasil és coneguda, sobretot per José Mojica Marins, però també estan sortint molts altres directors joves, a més de fer funcionar importants festivals de cinema. Hi ha molt d'interès al Brasil pel gènere de terror? Hi ha facilitats per rodar pel·lícules?

El cinema al Brasil, no només el de terror, està en perill per l'amenaça que suposa l'arribada a la presidència de país d'aquest monstre feixista de Bolsonaro. Serà elegit president, i ell ha promès en campanya que liquidaria les inversions de fons públics, i això des d'una perspectiva del món de l'art és molt perillós, també per als artistes com jo. Bolsonaro sap que el sector de la cultura al Brasil no dóna suport a la seva campanya, i en resposta a això ha decidit tallar l'aixeta de les subvencions públiques. Si surt com a president haurem de buscar el finançament privat, amb les dificultats que comportarà. Però centrant-me en el gènere de terror, crec que ara estem vivint un bon moment, i de fet, entre 2017 i 2018 s'han produït nombroses pel·lícules de terror que han tingut molt bona recepció, com Our Evil, A Mata Negra, O Animal Cordial , o la mateixa Morto Não Fala. Al Brasil hi ha un perfil de realitzadors joves i molt bons, i nosaltres només esperem poder seguir treballant, sobretot gràcies a l'ajuda que ens donen les televisions. I no és que regalin els diners perquè es desenvolupin projectes, sinó que les televisions sol·liciten cinema de terror per què a la gent li agrada, i d'aquí surt Morto Nao Fala, i de fet ara mateix Globus Network està treballant en tres sèries de terror. Insisteixo que ara mateix estem vivint un moment molt bonic pel que fa a gènere de terror al Brasil, tenim un futur molt prometedor, però tot dependrà de Bolsonaro i les seves polítiques.


-Gràcies per les teves respostes. Et desitgem molta salut i sort de cara al futur.

  

(imagen extraída de la página oficial de Dennison Ramalho)

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris