Entrevista a Estefani Cespedes, directora de EL PSICÓPATA: CRÓNICA DE UN CASO SIN RESOLVER

El debut al llargmetratge d'Estafani Cespedes és amb un documental que analitza el cas de "El Psicópata", un assassí en sèrie de Costa Rica que entre 1985 i 1995 va matar a 19 persones. L'assassí mai va ser trobat per la policia.


En el marc de Festival de Sitges 2019 vam poder tenir una conversa amb Estefani Cespedes, directora del llargmetratge El Psicópata: Crónica de un caso sin resolver. Es tracta d'un documental produït a Costa Rica i que analitza el cas d'un assassí en sèrie que entre 1985 i 1995 va matar a 19 persones, l'anomenat popularment com "El Psicòpata". Aquest criminal mai va ser trobat per la policia, i per això va acabar creant tota mena d'especulacions, por al seu retorn i alhora desinformació.

L'entrevista va servir per comentar el procés de producció del documental, les intencions del seu discurs, així com conèixer una cinematografia gairebé exòtica des de la nostra perspectiva europea. Val a dir que l'entrevista la vam fer just abans de veure el documental, de manera que les preguntes es van fer en funció de la nostra percepció prèvia a la pel·lícula. No obstant això, un cop vist, hem de dir que és una peça molt recomanable, amb molt contingut però alhora molt ben estructurat a través de diferents capítols, i que de bé segur serà de l'interès de tots els habitants de Costa Rica. Gaudiu l'entrevista.


Presentació del documental a la Sala Tramuntana, a Sitges



-El Psicópata: Crónica de un caso sin resolver, és un documental que com el seu títol indica ens parla sobre un assassí en sèrie que mai va ser capturat. Han passat dècades des dels terribles successos, i em pregunto què és el que t'ha motivat a fer el documental?

Aquest assassí forma part de l'imaginari de la gent a Costa Rica. Hi ha molts llocs on van ocórrer els assassinats que la gent evita anar perquè té por que els matin, encara que faci més de 20 anys que l'assassí no comet crims, i per tant, és un tema que segueix sent picant entre els costa-riquenys. De fet, nosaltres tenim una pàgina a Facebook amb més de 20.000 seguidors, i en ella la gent comenta com van succeir els crims, alguns amb informació verídica, altres amb errònia, altres desconeixen..., però tots ells opinen, tots tenen el seu sospitós principal i tots assenyalen a algú. La pel·lícula servirà per informar bé del que va passar i també per recordar a les víctimes, perquè el cas no es va resoldre. Llavors, l'objectiu era explicar les raons per les quals la policia mai va poder trobar una cara.


-Pel que comentes el documental lluitarà contra la desinformació, i a més també has comentat que la gent "assenyala a algú". Imagino que això és perillós, no?

Sí, és perillós. Però també buscàvem una altra idea més profunda. Volíem contrastar la imatge que tenim que som un país pacífic, que no tenim exèrcit,... És a dir, no tenir exèrcit és un gran fet, però si algú es posa a mirar enrere, que és una cosa que toco en el documental, l'exèrcit va ser eliminat en l'any 1948, però en els anys següents la policia va ser entrenada com una policia militar. L'exèrcit es va eliminar per evitar possibles nous cops d'estat militars, llavors, que és el que ens diuen i que és el que en realitat passa? A més, ara a Costa Rica els diners que es gasta en armes és més del que hi hauria. Ells ens diuen que nosaltres som els civilitzats i després estem en conflicte. Crec que són coses importants d'aclarir i que tothom a Costa Rica hauria de saber, per què és necessari crear entre la societat més consciència de la seva situació.


-De fet, el tràiler del El Psicópata: Crónica de un caso sin resolver , trenca amb la imatge paradisíaca que tenim de Costa Rica. Passem de veure el paradís a parlar-nos d'un succés terrorífic, amb un criminal que segueix lliure pels carrers. Cinematogràficament parlant, buscaves aquest contrast?

Si, això és una cosa molt jugat per part meva. Costa Rica és bella i té llocs preciosos, i amb això comença el tràiler de la pel·lícula. Però no només som això. Potser hi ha gent que pugui pensar que és dolent treure aquesta imatge bella que tenim, però la meva intenció és que es coneguin les coses tal com són. Per a mi és hipòcrita posar només una cara al nostre país, quan en realitat també passen coses terribles, encara que tampoc pretenc que la gent li tingui por a Costa Rica, ni de bon tros! (Rialles). La meva idea era la de dir-li a la gent que no tot és pacífic i bell, i fer-ho a través d'una història que va passar fa molts anys.


-Com dius han passat molts. Per fer el documental vas poder contactar amb els familiars de les víctimes perquè participessin? ¿Que et van dir?

Va haver-hi una cosa molt curiosa, i és que va ser impossible trobar als familiars de les víctimes. Només vaig poder trobar a la mare de la nena de "la massacre de les set nenes", que va ser el primer cas del "Psicòpata". Quan vam poder parlar em va dir que estava agraïda pel documental, però no obstant això, el germà de la víctima, que calculant les edats encara no havia nascut quan van matar a la seva germana, ell sí que va tenir una forma xocant d'encarar i ens va demanar que no faltéssim al respecte. Jo vaig tractar de parlar amb ell, i li vaig dir que la meva intenció era fer tot el contrari. Jo sé que és una cosa que pot portar-li records a la seva mare, però la meva intenció era la de fer un humil homenatge a aquestes nenes que van ser massacrades i mai es va saber qui va ser el responsable.



-Per què la pel·lícula en si com t'arriba? Tinc entès que ja havies fet un curt, però amb el documental debutes al llargmetratge.

Jo volia ser directora de fotografia. Vaig estudiar Realització d'audiovisuals a Buenos Aires i llavors em vaig moure. Vaig fer un migmetratge que, per cert, va estar al Festival de Cinema de Buenos Aires Vermell Sang, però vaig decidir tornar a Costa Rica amb la intenció de desenvolupar algun projecte al meu país. A més, el cinema a Costa Rica està creixent molt, i això és una cosa que m'emociona el fet de venir aquí a Sitges, no només pel fet d'estrenar la meva pel·lícula, sinó també per importar el cinema de Costa Rica. Jo sé que som molt petits i que tenim molt poc cinema, però aquest mateix any van haver-hi dues pel·lícules que van estar a Cannes i crec que ara estem en un moment molt bo per al nostre cinema. Llavors, com et deia abans, vaig tornar a Costa Rica i allà tenia un amic que em va oferir finançament privat. Abans d'això vaig començar a estudiar antropologia, i vaig pensar que el tema del "Psicòpata" sempre havia estat allà i que em va tocar a la meva adolescència, i era una cosa que volia unir en un projecte audiovisual.


-Comentes que a Costa Rica està creixent la indústria de cinema. Però entre la gent, hi ha interès pel gènere fantàstic i de terror?

L'interès pel gènere en si no és generalitzat. Personalment és el meu gènere favorit, però he de reconèixer que és una minoria la gent la que treballa en aquest tipus de cinema a Costa Rica. Igualment està creixent, de fet jo vaig estar treballant com a directora de fotografia i il·luminant una sèrie de terror que sortirà aviat, que per cert està molt bé. També en els vuitanta es va realitzar una pel·lícula titulada La Segua, que està basada en una llegenda, però bé, quan vaig començar a interessar-me per l'horror i vaig buscar les pel·lícules del meu país perquè la veritat és que no hi havia moltes.


-Esperem que aquesta tendència a l'alça de cinema de gènere es consolidi. El que sí que podem donar per consolidada és la presència anual de pel·lícules de gènere de terror llatinoamericanes al Festival de Sitges. A Sitges intentem parlar amb tots els directors que arriben, però, tu ets la primera directora de cinema llatinoamericà amb la qual parlem. Per què hi ha tan poques realitzadores?

Quan vaig estar a Buenos Aires vaig conèixer a diverses directores, i ara la pel·lícula costa-riquenya El despertar de les formigues està circulant per festivals de tot Europa, i ha estat dirigida per una noia. També hi va haver un curt i un llarg que van estar a Cannes realitzats per dues noies. El que si és cert és que totes som graduades fora de Costa Rica. Som minoria, però cada vegada hi ha més moguda de dones en el cinema, i no només com a directores, sinó per exemple jo mateixa feina molt en diferents tasques en el cinema, i en algunes d'aquestes tasques no és habitual de veure a dones, com en el grip. Per exemple, quan jo vaig treballar d'assistent de cambra en televisió, i el mateix càmera em va preguntar si m'ajudava a portar el trípode (rialles). Jo era el seu assistent i aquest era part del meu treball. O per exemple, gent que és operadora de steadycam se sorprenen quan veuen a una dona portant la steadycam. Crec que cal anar trencant amb això.


Imatge extreta del web de Festival de Sitges


-Hi ha un problema d'oportunitats a Costa Rica? En el teu cas te'n vas anar a estudiar a Buenos Aires.

Em va anar a Buenos Aires per l'oportunitat d'estudis. Fa 13-14 anys, quan me'n vaig anar allà, les escoles de cinema a Costa Rica no estaven tan desenvolupades com ara, però ara si, hi ha molts graduats, i ara entre els quals hem tornat a Costa Rica, com en el meu cas, hem creat la nova escola per als futurs cineastes. Però sí que és cert que de vegades he perdut alguns llocs de treball per ser dona perquè per exemple, per grip de fotografia, solen preferir a homes, potser perquè a la gent li dóna més confiança el fet de ser home o la forma d'encarar la feina, però sí que pot ser que hi hagi això. A Costa Rica el que s'està donant és la creació de projectes audiovisuals en què l'equip de treball sigui només de noies, que em sembla que està molt bé, però, si em poso a pensar si volia un director de fotografia el triaré per com és aquest director de fotografia, de manera que la meva pel·lícula em demana, i no tant perquè sigui una dona. Però alhora també em sembla espectacular, perquè t'obre moltes portes. De fet, d'aquí a poc temps vaig a fotografiar un documental previst per a l'any vinent sobre unes noies que tenen una estació de ràdio clandestina a Guatemala, i som un grup de noies qui ho farem.


-Per últim, el Festival de Sitges 2019 serà recordat, en part, per la presència en la seva programació de 22 pel·lícules dirigides per dones, moltes més que en les altres 51 edicions anteriors. Una ets tu. Més enllà de la igualtat, que creus que pot aportar el discurs femení al cinema?

Una altra mirada. La mirada canvia depenent d'on créixer, el que porta amb si mateix, però crec que la mirada d'una noia pot ser diferent de la d'un home, a més d'obrir la porta a futures directores de cinema.


Moltes gràcies pel teu temps. Et desitjo el millor en el futur, i sobretot poder retrobar-nos aquí a Sitges amb una nova pel·lícula.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris