KODOKU: MEATBALL MACHINE, entrevista a Yoshihiro Nishimura i Yurisa Dorado


La presència de Yoshihiro Nishimura en el marc del Sitges 2017 estava prevista, a causa que pocs dies abans es va mostrar guanyador del Sitges Pitchbox Award, un esdeveniment de pitching organitzat per la plataforma en línia Filmarket Hub en col·laboració amb el Festival de Sitges, i dins del marc del Naff (Network of Asian Fantastic Films) del BIFAN-Bucheon International Fantastic Film Festival de Corea de Sud. I entre tots aquests organitzadors i col·laboradors, que no negaré que és un embolic de situar-los a tots, el veritablement important és que Yoshihiro Nishimura (director japonès i especialista d'efectes especials i maquillatge) es va proclamar guanyador del Sitges Pitchbox Awards amb el thriller The Embalmer: Face of the Dead, una pel·lícula que serà produïda per Midori Inoue.

Però més enllà del que està per venir, la veritat és que Yoshihiro Nishimura és ben conegut pel públic de Sitges. Seves són pel·lícules que han omplert anualment totes aquestes maratons nocturnes Asian Madness del vell i emblemàtic cinema Retiro, amb títols tan recordats com Tokyo Gore Police (2008), Mutant Girls Squad (2010) o Helldriver (2010) entre moltes altres. Un cinema delirant, carregat de litres de sang i cossos que es desmembren per moments, i que acumula legions de fans pel seu estil exagerat i alhora que divertit i sexy. Nishimura és la canya!

I partint de l'èxit del Sitges Pitchbox Awards, el director japonès va aprofitar també la seva visita a Sitges per presentar la seva nova pel·lícula: Kodoku: Meatball Machine. Es tracta d'una revisió actualitzada de Meatball Machine (2005), una obra en la qual Yoshihiro Nishimura ja va participar com a responsable dels efectes especials i de maquillatge, i que ara torna a la càrrega sent aquesta vegada ell mateix el director de la pel·lícula.

Aprofitant la seva visita a Sitges, Zona Morta va sol·licitar a l'organització de l'esdeveniment una entrevista amb ell per així conèixer millor la seva faceta artística, també que ens parlés de la seva pel·lícula, i a més que no expliqués les seves sensacions com a guanyador del Sitges Pitchbox Awards. Per si no n'hi hagués prou -i d'una manera imprevist-, en l'entrevista es va presentar Yurisa, una de les actrius protagonistes de la pel·lícula, i que no dubtem també en entaular unes paraules amb ella.



-Sempre has reconegut que les teves influències artístiques són gent com David Cronenberg i Dalí, però em fa la sensació que la figura de H.R. Giger també està molt viva en la teva obra.

Sí, per a mi tant H.R. Giger com Dalí segueixen un mateix patró, unes mateixes regles dins de la seva diferència.


-El teu cinema marca un abans i un després en el cinema de terror japonès. Veníem de molt cinema kaidan, per després començar a sorgir un cinema que abusava de el gore, amb molt protagonisme dels FX, fins i tot amb cert conya i tints sexys. Ets, avui dia, la cara visible d'aquest cinema. Et sents responsable?

Si parlem de J-Horror jo mai vaig poder fer aquest tipus de cinema, per això em vaig desviar cap al splatter, que és tot aquest cinema amb molta sang i vísceres.


-En tot cas, almenys el cinema que ens anava arribant aquí era predominantment el J-Horror, i semblava gairebé com una moda. Va ser fàcil trobar el suport dels productors per explotar aquest subgènere?

No, no va ser gens fàcil. De fet, explicaré com vam aconseguir que els productors acceptessin invertir en la producció de Kodoku: Meatball Machine, i entendràs la situació. Al meu costat, aquí asseguda, es troba Yurisa, que és una de les actrius principals de la pel·lícula, i va ser la clau perquè els productors acceptessin la producció. Ells li van proposar a Yurisa que es tragués la roba en la pel·lícula, ella va voler acceptar, i només per aquest motiu els productors van voler produir-la. Fins llavors eren reticents a posar diners en la pel·lícula.


-Yurisa, i què et sembla aquesta situació?

(Yurisa) No estic molt d'acord amb aquest sistema japonès basat en què, si em despullo o mostro el meu cos, les produccions s'executin. Això sí, també he d'estar agraïda perquè sense ells no existiria la pel·lícula ni tampoc jo participaria en ella. Però sí, em fa ràbia no poder aconseguir diners sense que jo m'hagi de despullar.


-Seguint amb les noies, en les teves pel·lícules es pot apreciar un perfil de personatges femenins de gran fortalesa física. És només una preferència artística o és potser que vols posar en dubte que la dona és el sexe feble?

No crec que la dona sigui el sexe feble, sinó més aviat crec que la dona és forta, i fins i tot superforta. Per tant el que sempre vull plasmar en les meves obres és aquesta figura que tinc interioritzada dins del meu que les dones són fortes.



-Ja entrant en la teva nova pel·lícula, Kodoku: Meatball Machine, es tracta d'una seqüela de Meatball Machine (2005). Voldria saber, per què s'ha trigat 12 anys a fer-la? El problema del finançament -tal com apuntaves abans- ha estat el principal motiu?

Abans de Meatball Machine rodem una pel·lícula en 8 mm, i ara dotze anys després de Meatball Machine hem pogut rodar "Meatball Machine 2". En total són tres pel·lícules que no tenen res a veure les unes amb les altres. No obstant això, l'univers que exploren les tres pel·lícules és el mateix, però cada història és diferent. Per tant, no hi havia una necessitat de continuar Meatball Machine. Només ara és quan hem pogut executar la producció gràcies als productors i a un nou guió en el qual he participat.


-En Meatball Machine vas participar com a responsable dels FX, però no vas dirigir la pel·lícula. Amb Kodoku: Meatball Machine tens el control absolut de la pel·lícula, és per això que vull preguntar-te si has volgut aplicar a la pel·lícula noves idees que expandeixin l'univers de les anteriors pel·lícules, malgrat que el rerefons de la història sigui el mateix. És a dir, has volgut aplicar un segell més propi?

Efectivament en Meatball Machine vaig participar en els efectes especials, i sempre vaig pensar que van quedar coses pendents a aportar a la pel·lícula. Llavors, en aquesta continuació, he volgut fer un canvi d'imatge a gairebé tots els aspectes artístics per així adaptar-la més al meu estil. Considero que he pogut treballar en completa llibertat.


-El pressupost de la pel·lícula ha estat superior que el de les dues anteriors, i a més has pogut crear amb completa llibertat. Sona molt bé.

És cert que he disposat d'un major pressupost que el que van tenir els meus anteriors companys de treball, però jo sóc creador, i no és la meva posició la de jutjar si he fet bé les coses. En tot cas, encara que el pressupost ha estat més elevat que el de les anteriors, jo sempre he intentat estalviar al màxim, no gastar diners en coses innecessàries, i en aquest aspecte crec que no s'ha malgastat diners com potser es va fer en les anteriors .



-Canviant de tema, vas guanyar al Sitges Pitchbox Awards, cosa que et permetrà dirigir una nova pel·lícula. Voldria saber com ha estat la seva experiència en aquest procés fins a obtenir el premi?

Abans t'he comentat el difícil que pot arribar a ser rodar una pel·lícula al Japó, i amb projectes -i sobretot premis- com aquest la veritat és que ajuden a tirar endavant produccions. Estic molt content, i també molt agraït a qui em va votar, de manera que espero no defraudar-amb la meva nova pel·lícula. Pel que fa a ella, serà una cosa diferent del que és habitual en les meves pel·lícules, entrant en el terreny del thriller. Es titularà The Embalmer: Face of the Dead.



-I finalment, com a especialista que ets en FX, voldria saber amb quins efectes especials et sents més còmode: amb els digitals o els físics?

He treballat amb els dos tipus, i amb els dos m'he sentit còmode. Però crec que cal valorar-segons el tipus de pel·lícula, ja que uns tenen un valor econòmic diferent de l'altre. Per a mi el millor és sempre la combinació de tots dos, de fer una base física i reforçar-la amb efectes digitals, ja que d'aquesta manera s'aconsegueixen resultats excel·lents sense augmentar massa el pressupost. Un exemple és la pel·lícula Shin Godzilla, en què vaig treballar, i que es combinen els dos tipus d'efectes. Crec que el resultat va quedar molt bé i el pressupost no es va excedir.  


(Yoshihiro Nishimura - Zona Morta - Yurisa)

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris