[Crítica] LET US PREY - Brian O'Malley, 2014


-DIRECTOR: Brian O’Malley
-GUIÓ: David Cairns, Fiona Watson
-ANY: 2014
-DURACIÓ: 89 min.
-PAÍS: Irlanda
-MÚSICA: Steve Lynch
-FOTOGRAFIA: Piers McGrail
-REPARTIMENT: Pollyanna McIntosh, Liam Cunningham, Bryan Larkin, Hanna Stanbridge, Jonathan Watson, Niall Greig Fulton, Douglas Russell, James McCreadie, Brian Vernel,Sophie Stephanie Farmer
PRODUCTORA: Creative Scotland / Fantastic Films / Greenhouse Media Investment







Recent vaig escoltar a director de l'obra mestra Paris, Texas (Wim Wenders) que comentava les diferències entre el model cinematogràfic americà i l'europeu. Deia que el públic americà està més acostumat que el seu cinema parteixi inicialment d'una idea base en el seu inici ia partir d'allí comenci a desenvolupar-se una trama, en canvi, el cinema europeu amb pedigrí no és tan formalista, i acostuma a plantejar una idea al llarg de la pel·lícula. París, Texas era així. Sense intenció d'enrotllar-amb coses que no vénen al cas, la veritat és que en veure Let us prey em vaig sentir estrany, vaig veure una cosa molt diferent del que és habitual i que no m'acabava de quadrar amb el cinema a què estic acostumat, i la veritat és que les paraules de Wenders fàcilment es poden aplicar en la pel·lícula de Brian O'Malley.

La pel·lícula és pur cinema de terror, i tal com el seu títol indica "Preguem", és un film religiós. Tracta sobre el pecat i les oportunitats que de la vida a rectificar, o això crec, la veritat és que no és aigua clara el seu argument tal com explicaré després. En ella, es compta com una policia (Pollyanna McIntosh) comença el seu primer dia de treball en una comissaria, en horari nocturn. Durant la seva primera jornada apareixerà un home detingut que resultarà ser el Diable (Liam Cunningham), i començarà a fer-la bona. Let us prey és una pel·lícula plena de morts, amb moltíssima violència, gore, picades d'ullet a 1.000 pel·lícules (fins i tot a Rambo!!), una banda sonora carpenteriana, Pollyanna McIntosh i Liam Cunningham com a protagonistes, i en si un festí incansable de degeneració amb accent europeu.

El que més esquitxa l'espectador és que Let us Prey no arrenca mai, i no arrenca senzillament per què no hi ha un esclat en la trama que origini el seu argument tal com acostuma a fer el cinema americà. Let us prey és una pel·lícula escocesa, dirigida per un escocès, i amb actors escocesos, però que té una columna vertebral visible, molt lineal, i sobretot influenciada notablement per Carpenter i el seu Assalt a la comissaria de districte 13. Que passa? Què falla? Com comento, s'estranya molt aquest "detonant" a què estem acostumats. Això ho notaran molt els amants de les crispetes, perquè la pel·lícula els serà incòmoda, com si estiguessin esperant alguna cosa que mai arriba, i, finalment, arribats al tram final de la pel·lícula, provocar-los una certa mandra a fer un esforç per descobrir el seu significat real. A mi em va passar això, ho reconec. Crec que O'Malley si hagués optat pel camí fàcil -o "clàssic" si els preferís- hagués ofert a l'espectador un divertiment que, tot sigui dit, podia haver estat memorable. En canvi, a més de notar-se l'absència d'aquest "detonant" treballa el guió sense cap sentit del ritme, sense arpa, incoherent, i en si mateix es dedica a anar preparant una cosa que mai arriba, ni tan sols quan apareixen els crèdits finals. La veritat és que la sensació és raríssima en acabar la pel·lícula.

Val a dir que el director és un novell en el món de cinema, però no ho és en l'audiovisual. De fet, ell és un publicista de prestigi que pot presumir d'haver participat en uns 150 anuncis televisius, i el que ningú podrà discutir-li mai és que té un bon domini de la càmera i de la postproducció. Només amb veure els primers 5-10 minuts de pel·lícula, o fins i tot els crèdits inicials, l'espectador s'adonarà del que parlo. Visualment espectacular, i una música que desperta nostàlgia a un cinema pretèrit en el gènere, Let us prey és una delícia en aquests aspectes. També en la posada en escena situada dins d'una comissaria de barriada, bruta, i amb policies "corromputs" pel pecat. Però el seu problema és que el guió no té un domini narratiu sobre el qual vol explicar, com si O'Malley no sabés com explicar la història, només sap que el Diable ha de donar un ultimàtum als inquilins de la presó i posar en joc la seva supervivència depenent de les seves posteriors actes. Així i tot, per què? ¿D'on surt aquest home? Què vol exactament? Què se suposa que és aquest final?? Let us prey és carn de sèrie B, ben feta i divertida, però que no demana ambició. 



Creo que O'Malley ha sido víctima de su inexperiencia en el mundo del cine y no ha sabido aprovechar un guión que era diversión pura y dura, y en cambio parece más preocupado en trabajar las áreas que más domina, como son la postproducción y la puesta en escena. Let us prey solo pedía explicar una historia sencilla, ordenada y coherente. Como mínimo visualmente mola, también su violencia y gore es de lo más contundente del año, y Pollyanna está bastante bien. Ni que sea una vez merece una oportunidad.   

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris