Linnea Quigley: Vida i Obra - La decadència (Part 1)


Farà aproximadament una un any quan vaig començar a escriure "Linnea Quigley: Vida i Obra". És un article construït a base de capítols amb l'objectiu de donar a conèixer l'estil de cinema que va practicar l'actriu, el seu impacte en el gènere de terror de Sèrie B, així com el paper important que van tenir les Screem Queens en aquells temps, i ja de pas treure a la superfície algunes pel·lícules que segurament mereixen una oportunitat. En aquest article em vaig dedicar a abordar una per una les pel·lícules de l'actriu que van pertànyer als anys 70 i 80, a més d'algunes d'altres molt puntuals que pertanyen a principis dels noranta que considerava que tenien un cert interès. Per què vaig abandonar l'article als noranta? Fàcil, perquè personalment els anys noranta no van ser una dècada massa fèrtil per al gènere de terror, més enllà del criticable canvi d'estil que va tenir el gènere quant a contundència, explícit i originalitat si és que les comparem amb les dels vuitanta. Els Noranta van ser la dècada de les seqüeles buides, del terror adolescent, i d'una certa elegància esnob en les produccions apostant per idees més políticament correctes. Tot això en conjunt va acabar perjudicant la màgia del cinema de terror dels noranta, disminuint la presència d'espectadors a les sales de cinema, pèrdua d'interès pel videoclub, i consegüentment una decadència al cinema de terror també fàcilment perceptible a les carreres artístiques d'actors i actrius que el representaven. Respecte a Linnea Quigley ella no va ser menys, i es percep en el fet que les seves participacions en pel·lícules van ser molt menys transcendents (múltiples cameos), també molt menys constants, i en general els 90 també van ser el clar declivi de l'actriu. Per tant, i seguint amb Linnea, va haver-hi poca peli, poca peli d'interès, i poques interpretacions mereixedores a ser recordades.

De totes maneres he considerat que cal ser justos i, si bé he comentat el que és bo, també cal comentar les misèries de Linnea Quigley. D'aquesta manera intentaré donar una visió general del que van significar els noranta per a Linnea, aportant algunes claus i alhora rescatar alguna pel·lícula que s'ho mereix (moltes altres oblidables, però és el que hi ha).

Rescatant una mica l'esperit de què va significar per a mi començar a elaborar "Linnea Quigley: Vida i Obra", mentre escrivia sempre vaig tenir present com a principal objectiu la intenció de divertir-me comentant les meves passions, com són el gènere de terror i també les actrius de culte al cinema de terror (concretament les Scream Queens). Penso que el cinema ens ofereix entreteniment, emocions, espectacles, tristesa, ereccions, diversió, i altres tòpics de manual, però el que de veritat ens agrada als que estimem el gènere de terror més freak és, a més de la violència i la conya , veure patir les actrius. Ens agrada que fugin mig en pilotes d'un assassí gros i suat predisposat a violar-les, i que cridin, que cridin molt! Així de simple, nosaltres gaudim veient com les noies s'ho passen malament, i si aquest patiment els serveix d'excusa per reivindicar-se i armar-se de valor per plantar cara al fill puta que les persegueix, endavant, no hi ha res millor que veure una noia plantar cara a algú que l'assetja. I aquesta ha estat la carrera de Linnea Quigley i la de tota Scream Queen que ha existit, començant per Fay Wray a King Kong (1933) fins a les barbies pijes sense valor d'avui dia, que sembla que només entenguin de maquillatges i de selfies.


(Fay Wray a King Kong)

Per tant, xapo el rotllo, o millor dit, començo el veritable rotllo, i només espero que els anys 90 us piquin la curiositat com sí que va passar als 70-80, tal com demostra l'impressionant índex de visites que ha tingut l'article en un any de vida. I ja de pas, dono moltes gràcies als lectors :)




Començant amb l'article em toca parlar d'una de les pel·lícules més cotitzades i difícils d'aconseguir entre els seguidors de Linnea Quigley: The girl I want. No l'he vist, no he tingut el plaer de fer-ho, així que no podré explicar la meva opinió sobre això, ja que aquest plaer només l'hauran pogut gaudir certes persones privilegiades que van viure al lloc idoni i al moment just. Anem per parts. Abans de res, The girl I want es tracta d'una telemovie d'humor adolescent que formava part d'un programa televisiu nord-americà titulat "USA Up All Night" (1989-1998), un programa de cap de setmana conduït per l'actriu Rhonda Shear que s'emetia per televisió per cable a altes hores de la nit, en què, a més d'una tertúlia amb diferents convidats, també s'emetia un programa doble de pel·lícules (algunes d'estrena, com ara la pel·lícula que ens ocupa). The girl I want va ser una d'elles, acompanyant Basic Training (1985), sent emesa per primera i única vegada a la televisió el gener de 1991. Aquesta emissió no va tenir reemissió, i ni tan sols va arribar a editar-se en vídeo (segons alguna font sí que ho va fer a Bèlgica, però ho dubto molt). Per tant, és una pel·lícula perduda i que només uns quants han pogut veure. De tota manera, ullets, perquè la cosa es complica. I és que si algun de vosaltres s'anima de buscar a Internet una còpia original en DVD de la pel·lícula és molt probable que la pugui trobar a alguna web de dubtosa fiabilitat (a Amazon, per exemple, no hi és). Això passa perquè David DeCoteau va anunciar el 2007 que es responsabilitzava a editar la pel·lícula en DVD per així poder distribuir-la, però sembla que aquesta informació ha quedat al tinter... Han passat els anys i The girl I want segueix sense aparèixer a les botigues, així que no sé del tot com haurà acabat aquest tema. Tant de bo surti en DVD la pel·lícula!


En el repartiment, a més de Linnea Quigley, també hi ha la guapíssima Karen Russell, que anteriorment també havien treballat juntes a Dr. Alien, Murder Weapon i Vice Academy, entre d'altres, i la direcció de la pel·lícula va anar a càrrec de l'incansable David DeCoteau.

El que sí que pot veure l'espectador avui sense cap mena de problema, són 5 segon de la pel·lícula. On? Doncs al recent documental Screaming in High Heels (2011), en què es mostren diferents clips de pel·lícules de Linnea Quigley, entre ells n'hi ha un de ben curtet de The girl I want. D'altra banda, també corre per YouTube un altre clip de la pel·lícula i aquesta vegada de més durada: 5 minuts.



I seguint amb el tema de la investigació sobre determinades pel·lícules, val a dir que moltes vegades no és tasca fàcil per als neòfits. Internet de vegades es pot convertir en un laberint ple de miratges que enganyen, i, per tant, no sempre tot el que hi ha és informació veraç. Això fins i tot li passa a webs tan importants com IMDB, o a escriptors com P. L. L., que moltes vegades es fien de certes informacions distorsionades o directament falses per elaborar els seus articles. Això també em pot passar a mi i a qualsevol, però bé, al cap i a la fi tots volem fer els nostres articles i publicacions el millor que sabem, per la qual cosa de vegades hem de ser tolerants. Amb tot això el que em vinc a referir, i en relació amb Linnea Quigley, és que de vegades s'han afirmat coses sobre la seva filmografia que no són correctes. Per exemple, s'ha afirmat que pel·lícules com Vampire Hunter (1994), Blood Church (1992), Artechoke, In love with zombie, o Dead of Night, entre tantes altres, pertanyen a la seva filmografia, i això no és correcte. Tots aquests títols van ser projectes que mai es van arribar a finalitzar i, per tant, o bé són pel·lícules perdudes o bé directament mai no es van començar a rodar.



Tema a part ho mereix Blood Church (també coneguda com a "Heartland of the Darkness"), una pel·lícula escrita i dirigida per Eric Swelstad que va aconseguir ser rodada del tot i fins i tot muntada. El problema va sorgir quan el seu director (i també responsable de la pel·lícula) va buscar una distribuïdora i no la va trobar, optant finalment per la decisió més dràstica: destruir la pel·lícula. D'aquesta manera Blood Church va morir com a projecte, i avui dia se la considera com una pel·lícula perduda. Això sí, amb el temps algunes persones han intentat recuperar Blood Church, i fins i tot hi ha un tràiler per Internet juntament amb una pàgina web que anuncia l'estrena de la pel·lícula a... 2007!? És a dir, que les bones intencions s'hi van quedar, en intencions, ja que no es va arribar a estrenar. És molt probable que aquesta situació sigui deguda a problemes burocràtics, però sigui com sigui, de moment, Blood Church segueix sense existir per a nosaltres els espectadors. I és una pena perquè per a Linnea Quigley Blood Church va ser una de les poques pel·lícules de terror dels anys noranta en què va tenir una interpretació de pes.

També tema a part és Diggin'up Business, una pel·lícula de 1991 dirigida per Mark Byers i Tom Pardew que mai no he aconseguit trobar. Això sí, la pel·lícula realment existeix i va arribar a ser editada en vídeo a alguns països. La poca informació que hi corre és que es tracta d'una mediocritat d'humor negre en què destaca principalment en el repartiment Ivonne Craig, l'eterna Batgirl de la sèrie televisiva Batman dels anys seixanta. Diggin'up Business va ser la seva última pel·lícula segons IMDB.


I de nou cal tornar a la comèdia. Molt probablement per l'aspecte virginal que Linnea Quigley ha aparentat físicament al llarg dels vuitanta i gran part dels noranta, li va permetre estar lligada a un tipus de cinema amb adolescents acalorats quan ja sobrepassava de llarg els trenta anys. Pel·lícules d'adolescents sobrehormonats a la recerca de la seva primera pols, és una cosa que s'ha vist en nombroses ocasions a la carrera de Linnea Quigley, com per exemple a Assault of the party nerds i la seva seqüela, The girl I want, Dr. Alien, Beach Babes form Beyond o la pel·lícula que ens ocupa: Virgin High. Aquesta va ser una pel·lícula dirigida i protagonitzada de nou per Richard Gabai, on s'explica com una noia adolescent anomenada Christy és obligada pels seus pares a internar-se a un institut catòlic, en què les seves internes suposadament estan allunyades del món del "Sex, Drugs and Rock&Roll". Per tant, un institut ple de noies verges. Mentrestant, indignat, Jerry (Richard Gabai), el nuvi de Christy, no es donarà per vençut fins a aconseguir perdre la virginitat amb la seva parella.

La pel·lícula no és res diferent que les Porky's i companyia, en què l'humor borderline, els nus i les hormones s'acaben fusionant fins a crear una pel·lícula informal i entretinguda per a aquells que gaudeixin veient cinema d'aquest tipus. A mi m'encanten aquestes pel·lícules, i he de reconèixer que Virgin High és una pel·lícula de les "presentables" de la carrera de Linnea Quigley, i molt per sobre d'Assault of the party nerds i altres comèdies de l'estil, encara que no la recomanaria per més un visionat.

Pel que fa a Linnea Quigley, ella interpreta el personatge de Kathleen, una estudiant interna a l'institut que representa el sector més "gamberro" d'ell. Ella és la noia dolenta, la que se salta sempre les normes, la que folla d'amagat amb el guàrdia de seguretat, la que rivalitzarà amb Christy. I és curiós, però a Linnea li va molt bé això d'actuar en pel·lícules d'humor, es nota que se sent còmoda, i encara que potser a estones sobreactuï massa es percep que ella és la veritable estrella de la pel·lícula malgrat no ser més que un personatge secundari (encara que amb força protagonisme). Doncs bé, així Linnea Quigley, als seus trenta-tres anys per aquells temps (1991), interpreta Kathleen, una noia que suposadament ha de tenir 17...




Tal com abans havia promès a l'entrada anterior, Scream Queen Hot Tub Party mereix el seu moment de glòria. Es tracta d'una pel·lícula d'uns escassos 50 minuts dirigida per Fred Olen Ray i Jim Wynorski el 1991, en què es pot veure com Brinke Stevens convida a la seva mansió 4 de les Scream Queens més de moda als anys vuitanta: l'explosiva Monique Grabrielle (també exactriu porno), l'eterna Michelle Bauer, la supervivent Kelli Maroney, i la "ximple" (però de cos perfecte) Roxanne Kernohan. Aquesta visita els servirà d'excusa per poder comentar així els tòpics i regles bàsiques que han caracteritzat les seves interpretacions en el gènere de terror (sempre des d'una perspectiva de la ficció, ja que cadascuna de les actrius "interpreta la seva persona", és a dir , s'interpreten a si mateixes, però utilitzant els clixés que les han caracteritzat cadascuna a les seves pel·lícules).



El que segurament pot cridar l'atenció és que Brinke Stevens no convidés Linnea Quigley en aquesta reunió, però és que jo sempre insistiré en el mateix: Linnea Quigley és una actriu amb un registre propi, i les seves interpretacions gairebé mai no han anat lligades amb el crit i la supervivència, sinó més aviat cap a la conya, la mala hòstia, la víctima fàcil, i gairebé sempre des d'una perspectiva secundària, encara que determinades pel·lícules com Creepozoides (1987) trenquen aquest costum.

Tornant a Scream Queen Hot Tub Party, cal reconèixer que, més enllà de lo carallot del conjunt, la pel·lícula reflecteix el testimoni del qual ha significat als anys vuitanta interpretar personatges femenins protagonistes en pel·lícules de terror de sèrie BZ: obsessió prioritària pel nu abans de ser assassinades, escenes a les dutxes (important!), mai cridar gratuïtament i, sobretot, no pensar gaire. Tal qual, aquest és el missatge que envien a l'espectador les 5 protagonistes a Scream Queen Hot Tub Party, i, tot sigui dit, tenen tota la raó...



La pel·lícula, encara que pretengui remetre un missatge a l'espectador amb un caràcter informatiu, el cert és que en cap moment es vol acostar cap al format documental i sí que ho vol fer cap a un format més de ficció, i escenes com la de la ouija o la de la dutxa ho confirmen. I és que, Scream Queen Hot Tub Party, no és més que una reunió d'amigues que es dediquen a comentar les seves carreres personals i els clixés del gènere, i així cadascuna de les actrius tindrà el seu moment de glòria per comentar una escena de la seva carrera que recordin especialment, traient així a flotació pel·lícules com The Slumber Party Massacre 1 i 2 (1982-1987), Hollywood Chainsaw Hookers (1988) (amb aparició de Linnea Quigley en pantalla), Hard to Die (1990) (AKA Tower of Terror, Sorority House Massacre 3), etc. Aquestes escenes pretenen explicar "alguna cosa" a l'espectador, sempre relacionat amb els clixés del gènere, i és per això que, posteriorment a aquestes escenes, cadascuna de les actrius interpretarà una "performance" explicativa. Ull a aquestes "performance" perquè algunes són molt curioses!! Potser la més interessant de cara a l'espectador és la de Brinke Stevens, que mostra com una Scream Queen s'ha de dutxar abans de morir assassinada. La veritat és que detalls com que l'assassí "actua" just quan la noia té sabó als ulls, és una cosa que mai no m'havia fixat, i té molt sentit... he, he. D'altra banda, hi ha una altra performance la mar de curiosa, la de Michalle Bauer, que intenta copiar el mític ball eròtic que va fer Linnea Quigley a Hollywood Chainsaw Hookers amb les dues motoserres a les mans. Tot sigui dit... intentar posar divertit un espectador fent un striptease armat amb una motoserra a la mà, no és una cosa fàcil, i la veritat és que Michelle ho aconsegueix de sobres... He pujat el vídeo a YouTube amb l'escena, gaudiu-la!



La pel·lícula es deixa veure, hi ha molta "bellesa" en les imatges, i malgrat el que és superficial del conjunt la veritat és que es tracta d'una pel·lícula de pura conya. Com a trista curiositat, una de les Screem Queens de la pel·lícula, Roxanne Kernohan, actriu que va participar a Critters 2Vampirs de l'espai, i fins i tot en pel·lícules taquilleres com Tango i Cash, va morir 2 anys després de fer aquesta pel·lícula a causa d'un accident de cotxe als 33 anys... una veritable pena. Scream Queen Hot Tub Party va ser la seva última pel·lícula.


(Roxanne Kernohan en una escena de Critters 2)

I què hi ha del cinema de terror? La veritat és que els noranta no va ser un any amb gaires pel·lícules del gènere per a Linnea, però algunes n'hi ha, i a mesura que avanci l'article les aniré comentant. La pel·lícula que m'ocupa es tracta d'una seqüela directa d'un títol de terror vuitanta: amb un exitós: Punkinhead 2: La maledicció de la bruixa. I és curiós, però no han estat gaires les seqüeles en què ha participat Linnea Quigley a diferència d'altres Screams com Caroline Williams, que semblen molt més acomodades en aquest terreny. De totes maneres, als anys noranta, Linnea va participar en alguna seqüela com Assault of the party nerds 2, Vice academy 2, a més de la pel·lícula que m'ocupa.


Aquest seria un títol dirigit per Jeff Burr el 1993, un director amb experiència en el gènere després de ser un habitual en produccions de la Full Moon, a més de ser el responsable de seqüeles de sagues consolidades com van ser La matança de Texas 3 i El Padrastre 2, Pumpkinhead 2: La maledicció de la bruixa, sense ser una mala pel·lícula, no va tenir el reconeixement que es va merèixer i va ser distribuïda directament al mercat del vídeo, una cosa força estranya quan es tracta d'una saga amb força seguidors, fins al punt que fins i tot el 1995 es va fer una adaptació de la pel·lícula per a videojoc de PC, encara que el cert és que les seves vendes no van ser les esperades.

La pel·lícula segueix força la línia de la primera part, o cosa equivalent, Pumkinhead 2: la maledicció de la bruixa presumeix de l'usual columna vertebral d'una pel·lícula de gènere slasher: putada d'un grup de joves a un desgraciat + reencarnació inhumana del desgraciat + venjança del desgraciat. L'execució de la història també es fa tal com el manual teòric del gènere indica: ensurts previsibles, morts sanguinàries i nus femenins ocasionals, i tot això explicat en uns curts 80 minuts que fan de la pel·lícula un producte de consum ràpid, contundent i disfrutable, com el bon cinema de sèrie B. El que sí que he de reconèixer és que mai he estat massa entusiasta de la icona Pumpkinhead, ja que ho veig un monstre maldestre, poc àgil, poc perillós, i considero que any rere any cada vegada envelleix pitjor.

L'elenc d'actors està força bé. Hi destaca Andrew Robinson, una icona memorable per als amants del gènere de terror pel seu paper de Larry a Hellraiser (1987). Però també va participar en altres pel·lícules dignes a ser recordades, com a Cobra (1986), interpretant el fastiguejat detectiu Monte, o també interpretant un policia a Ninot diabòlic 3 (1991). La resta d'actors de Pumpkinhead 2: la maledicció de la bruixa majoritàriament són gent jove que van participar en algunes pel·lícules del gènere més o menys destacables, a més de la televisió. D'altra banda, òbviament cal destacar Linnea Quigley, interpretant un altre d'aquells personatges ficats en calçador, i posant en pràctica "el guió" que tan habitualment li demanen els productors a les seves pel·lícules: aparició follant en postura de missioner amb un gros cabró + el gros cabró mor assassinat + ella crida i fuig +..., no desvetllaré el desenllaç.  





Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris