En aquesta última entrada crec que és
encertat aprofitar-la per parlar una mica del perfil més personal de
l'actriu: els seus gustos, pel·lícules favorites, hobbies, etc. I
se'm fa curiós en el fons, ja que precisament a la primera entrada
d'aquest article vaig dir clarament que m'interessava un comí la
seva vida més "groga", encara que mira, finalment sense
adonar-me'n he anat introduint coses relacionades amb la vida privada
de l'actriu, o conceptes de l'ordre pública (però lluny del món
del cinema) com són The Skirts, Playboy o Steve Johnson,
elements també bàsics per entendre Linnea Quigley. Doncs
ja posats, podria acabar arrodonint aquestes informacions amb quatre
cosetes més que en el fons tampoc no crec que destorbin en aquest
article.
D'una banda, m'agradaria afegir una mica més sobre
la passió per la música Punk dels vuitanta. Linnea Quigley es
va considerar Punk, i no només per participar en un parell de grups
musicals de considerable èxit, sinó per estimar l'ambient que s'hi
generava. L'actriu, destaca en nombroses ocasions que el seu moment
més inoblidable amb relació a la música va ser el
concert que va realitzar amb les "The Skirts" fent de
teloneres dels "The Cramps". Curiosament en aquest
concert també hi havia els eterns "Dead Kennedys",
encara que entre el públic, i això la va fer sentir com si estigués
en una mena de nirvana particular. "Els punks eren realment
genials. Eren bona gent i molt afectuosa. També eren gent decent
fins que van aparèixer els punks de postal que van embrutar
completament l'escena", deia Linnea Quigley en
una entrevista a Crypticrock.com.
A més, l'actriu reconeix el
que ja vaig comentar en alguns moments de l'article, que és la
influència de l'escena punk a les seves pel·lícules, o, més ben
dit, en els personatges que hi va interpretar, com el de Trash a
El retorn dels morts vivents o Spider a Noies de
fraternitat a la bolera. Ella estimava grups de música com
"Fleetwood Mac", "Stone Temple Pilots"
i "Metallica", entre moltes altres bandes com
"The Rembrandts", "AC/DC" i "The Ramones".
Respecte a aquesta darrera banda, l'actriu va mantenir durant un
temps una estreta relació amb el cantant Johnny Ramone, i que
li va permetre participar en el videoclip del grup
"Substitute". Segons explica a la mateixa entrevista de
l'anterior font "ell era molt dolç, molt bon noi", i
gràcies a ell i la seva participació en la famosa
pel·lícula Rock'n'Roll High School, l'actriu va conèixer
l'escena punk i per això es va involucrar en pel·lícules que
contemplaven aquesta escena, com Carrers Salvatges o les ja
comentades anteriorment.
Però coses de la vida, encara que es
considerés "molt punk" finalment el 1990 Linnea Quigley va
voler convertir-se en agent de policia de Los
Angeles. Possiblement, va agafar el gust a la professió de
policia després de participar en les dues primeres entregues de la
saga Vice Academy (que comentaré seguidament), qui
sap... Però, malgrat aprovar l'examen escrit, l'actriu va decidir
molt encertadament continuar actuant a la gran -i sobretot petita-
pantalla.
Més coses. Els animals. Parlar
de Linnea Quigley també és parlar d'animals, i és
que Linnea ha contribuït a les campanyes
de PETA (People for the Ethical Treatment of Animals).
A més, ella és vegetariana, i és per això que ha promogut també
campanyes publicitàries sobre un model de vida alternatiu basat a
mantenir una vida vegetariana mantenint un consum constant
d'enciam... potser per això sempre ha estat tan prima...
D'altra
banda, mereix ser comentats els seus gustos
cinematogràfics. Linnea Quigley no és una mercenària
del gènere, sap del que parla, i n'és una prova els
arguments per justificar les seves pel·lícules favorites del gènere
de terror. Diu que les seves pel·lícules favorites es troben
principalment als anys setanta, concretament són La matança de
Texas (1974) i Crida un estrany (1979). Aquesta última és el film
original del fallit remake del 2006, i que personalment és una
autèntica pel·lícula, sobretot el seu inici. També subratlla la
seva passió per Saw, l'obra mestra de James Wan que
va sacsejar el gènere ja fa 10 anys, però només la
primera part. Sense oblidar també el cinema d'Herschell Gordon Lewis
per la perfecta barreja de comèdia i terror. Per què no
li agrada Truca un estrany 2, el seu remake Quan truca un
estrany, o la saga Saw? Com vaig comentar en una altra part de
l'article, concretament a la pel·lícula
de Night of the demons (2009), Linnea Quigley odia
totes les seqüeles i sobretot remakes que no tenen un sentit
argumental i sí econòmic, és a dir, que s'oblida el
respecte pel film original. De tota manera, l'actriu va
tenir la seva pròpia relliscada artística en participar
a Vice Academy 2, una seqüela fallida i que considero
sens dubte com una de les pitjors pel·lícules de la seva carrera,
que ja és a dir.
Com comentava anteriorment, Vice Academy va
ser la primera d'una saga de pel·lícules policíaques dirigides per
un tipus anomenat Rick Sloane en què Linnea Quigley va
participar en les seves dues primeres entregues. El total de la saga
es compon de 6 pel·lícules, unes pel·lícules situades als
anys noranta a excepció de la seva primera part que va ser
el 1989, malgrat ja posseir un esperit més dels noranta que
una altra cosa. Es va tractar d'una saga de pel·lícules que volien
parodiar amb una versió estrictament femenina les Boja acadèmia
de policies, unes pel·lícules que presumien de les seves dosis de
comèdia davant de l'acció. La saga Vice academy també
va ser això, però amb molt menor pressupost i sí moltes noies de
bon veure.
El primer lliurament va arribar a
Espanya com a "Acadèmia Antivici", i ens presenta a
dos cadets de policia que volen entrar a treballar al cos antidroga
de Hollywood. Durant el seu entrenament, a manera pràctica,
sol·liciten les dues noies perquè s'infiltrin en una xarxa
pornogràfica on sembla que es maltracten les seves actrius, a més
de treballar-hi noies menors d'edat, i elles dues hauran de ser les
encarregades de desarticular aquesta xarxa pornogràfica. Bé... un
argument de sobretaula, per a una pel·lícula que només serveix per
fer la migdiada. Com comentava, Vice Academy emula un
esperit més dels noranta, com si no volgués explotar la conya, la
violència, el sexe i la mala llet que tan bé identifiquen aquesta
dècada. És una pel·lícula que s'avergonyeix dels tics de la sèrie
B, i aquesta és una manera de fer cinema que cal no oblidar que li
va funcionar molt bé a Linnea Quigley, ja que si hi ha
alguna cosa a destacar abans que res en la seva carrera és que va
saber treballar en pel·lícules que no tenien complexos a mostrar
les seves mediocritats i en sabien presumir amb conya, i és que
aquesta és precisament la clau del bon cinema
caspós. Vice academy no en té res, i és per això
que és una pel·lícula que avorreix, que és dolenta, estúpida,
sense gràcia, i ni tan sols hi ha nus ni acció,... Una
pel·lícula que no val la pena, com la gran majoria de mediocritats
casposes dels noranta.
Pel que fa al càsting és l'únic que
pot aconseguir que el públic la recordi avui dia: a més
de Linnea Quigley, podem trobar la maca Karen Russell -que
ja va participar al costat de Linnea en altres
pel·lícules-, i les exactrius porno dels
vuitanta Ginger Lynn i Julia Parton, a més
d'Elizabeth Kaitan (una actriu que se la va poder veure la
Silent night, deadly night 2, i a Divendres 13 part 5).
Potser és per aquest repartiment estel·lar i ple de silicona als
pits que quan es va emetre la pel·lícula per televisió va
aconseguir un èxit d'audiència envejable. També potser, altres
dels motius van ser que Vice Academy va guanyar
el Networks' B-Movie wards for Best Picture curiosament, cosa que insisteixo és molt discutible.
Poc després
de protagonitzar Vice Academy, Linnea Quigley va
treure temps per participar amb un paper molt intranscendental -però
al cap i a la fi-, en una autèntica obra de culte del
cinema trash: Robot Ninja. Aquesta pel·lícula explica com un
dibuixant de còmics creador d'un superheroi que és l'autèntica
sensació a les llibreries, veu com la seva adaptació
cinematogràfica destrossa el seu personatge, en edulcorar la seva
història amb elements infantils i educatius, quan "Robot Ninja"
és una història violenta sobre un superheroi amb models una mica
excessius. Un dia, aquest dibuixant, decideix disfressar-se i fer
realitat Robot Ninja, i així implantar la seva justícia als carrers
alhora que popularitza el veritable personatge.
És genial la pel·lícula. I això que té milers de detractors pel fet que feia anys que el seu director JR Bookwalter demostrava al món que és un veritable inepte darrere la càmera, a través d'infinitat de títols casposos entre els quals destaca molt per sobre de la resta la sobrevalorada Mondo Zombie ( AKA "The Dead next door"). Si a això hi afegim que David DeCoteau es torna a ficar a la festa, la mala fama del film és inevitable. En tot cas Robot Ninja també té els seus defensors, entre els quals m'incloc. ¿Potser hi ha gent que no entén la gràcia del cinema B-Z?
A més al cinema fet amb il·lusió,
per divertir, per a un públic tan concret com som nosaltres, els
amants de la caspa. Poques vegades una pel·lícula d'aquest tipus és
capaç de crear expectatives en el seu argument, d'atrapar
l'espectador, i fotre, Robot Ninja aconsegueix fer-ho! A mesura que
la pel·lícula situa el seu argument, reconec que tenia ganes de
veure en acció Robot Ninja degollant colls i en si matant tota
aquesta colla de violadors i assassins. I poca broma, perquè la
pel·lícula és d'allò més salvatge que ha
participat Linnea Quigley a la seva carrera, que ningú
no es confongui pel seu títol infantiloide.
Una pel·lícula
altament recomanable a aquells amants del gore i la caspa, per la
seva barra a mostrar grapats d'escenes memorables, com el tret a
l'ull amb la pistola prèviament clavada en ell (foto a dalt),
l'autocuració de les ferides de Robot Ninja, una noia violant
un noi, mutilacions diverses, i una història que si bé no acaba com
hauria de pensar que els de la Marvel i DC haurien
de donar-li una ullada, i aprendre que les seves propostes
basades a qüestionar l'ètica dels seus herois -ocorre en totes les
seves pel·lícules- són pesades. Robot Ninja no serveix per
qüestionar res, simplement per passar una bona estona de distracció
veient com un justicier intenta fer justícia als carrers. I ja si
apareix Linnea Quigley interpretant una bella
secretària amb poca roba i ulleres de pasta (la primera vegada
que Linnea apareix amb ulleres en una pel·lícula) el
títol s'arrodoneix.
Arribats ja el 1990 tot va
canviar. Va canviar la manera de fer cinema de terror, va canviar el
tipus de pel·lícules que escollia participar Linnea Quigley,
i també va canviar –però en aquest cas estrepitosament- la
qualitat de les seves pel·lícules.
Sexbomb és, sobretot, una pel·lícula que parla sobre el cinema, i concretament sobre el cinema de terror de sèrie B. I no és un documental precisament, ni tampoc és una pel·lícula de terror, sinó que és una pel·lícula que es dedica a explicar una història situada al terreny del gènere de la comèdia negra amb tints eròtics en què una sexy dona planeja matar el seu marit amb el seu xicot. Aquesta història serveix per desenvolupar un escenari on podem trobar el marit, que és un productor de cinema de terror que es troba en ple rodatge de 2 pel·lícules: "I Rip Your Flesh With Pliers" i "Werewolves in Heat"; el nuvi de la noia, que és el guionista de les pel·lícules; i a l'actriu protagonista de les dues pel·lícules que és –òbviament- Linnea Quigley. Tot aquest escenari serveix per desenvolupar una història amb algunes picades d'ullet als tòpics del gènere de terror, com és fer ironia als nus gratis, la ridiculesa dels maquillatges, i als rodatges ràpids i en pocs dies que habitualment omplen de fallades de raccord a les pel·lícules.
Sexbomb va molt lligada
al merdó que interpretaria aquell mateix
any Linnea anomenat Linnea Quigley's Horror Workout, un títol amb un look més a extra de
DVD que a cinema pròpiament, però en el fons totes dues són dues
pel·lícules que pretenen explicar un tipus de cinema, i, per altra
banda, homenatjar l'actriu americana. Personalment, Sexbomb és
l'última pel·lícula decent -que no bona- de les que va
participar Linnea Quigley fins al 1990, i encara que
es deixa veure la veritat és que la seva intensitat narrativa decau
constantment perdent-se ella mateixa en una història que es torna
avorrida i sense gràcia, i que tampoc sap com finalitzar amb una
mica d'èpica i que la converteixi en una pel·lícula més
memorable. Dit d'una manera ràpida, "és una pel·lícula d'un
sol visionat".
El director de Sexbomb és un
tal Jeff Broadstreet, un paio que el recordo bé per
haver-lo vist el 2006 Night of the living dead 3D,
el clàssic de George Romero destruït per un pobre 3D.
Després
de les horribles Vice Academy, la decent Sexbomb, i
la divertida Robot Ninja, Linnea Quigley va
arribar als noranta. Ja feia quinze anys que tenia una
prolífica carrera de cinema caspós que la va convertir en una
llegenda activa dels videoclubs gràcies a una xifra aproximada de 35
pel·lícules..., un veritable rècord. Ella era conscient que tenia
seguidors per tot el món, que va participar en veritables clàssics
del gènere, i que la seva empremta romandria per sempre en una
dècada com van ser els vuitanta en què una manera de fer cinema
completament lliure va imperar tant a la pantalla gran com
sobretot a la petita. Linnea va creure que era el moment
d'autohomenatjar-se, o potser ho va creure David de Coteau -m'
és igual-, el productor executiu de la pel·lícula.
Per quedar bé amb ella (no se sap mai si llegirà això algun dia), diré que és una "curiositat" amb més pinta a carn d'extra de DVD que a la mateixa pel·lícula que és. De fet, Linnea Quigley's Horror Workout va ser un direct-to-video amb més fama de la que mereix.
Després de l'èxit de la primera part
era molt previsible que aparegués una seqüela, i així va
ser. Vice Academy 2 va ser una realitat el 1990, i de
nou va ser escrita i dirigida per Rick Sloane, amb un
resultat molt similar a la seva primera entrega. Sloane, va
voler recuperar el càsting d'actors que sembla que tant va quallar
entre el públic, compost per Ginger Lynn Allen
i Linnea Quigley, i configurant una història policíaca
que s'allunya una mica més de les boges acadèmia de policies per
acostar-se més a la saga Arma Letal. Per tant, el director va
escriure una història on les dues actrius hauran de fer servir les
seves armes -en aquest cas seductores- contra el crim,
quan se suposa que ja són "professionals".
No es
tracta d'una pel·lícula que millori res de la primera part, al
contrari, segueix una línia paral·lela que repeteix esquemes, gags,
i públic a què va dirigida, malgrat que a la primera
escena de la pel·lícula apareix Ginger Lynn Alen
prometent al públic que veurà una pel·lícula molt més sexual que
la primera part, quan en realitat segueix sent un simple PG +13...
i ho diu una exactriu porno... Bé, en tot cas només explicar que va
ser una pel·lícula direct- to-video, i que no va ser a penes
distribuïda per la seva notable mediocritat. Fins i
tot Linnea Quigley es va negar ja a participar ja a la
3a part.
Personalment, se'm va fer insuportable, la vaig
veure perquè aquest article m'ho demana, però vaja... només em
quedo amb un detall que necessito compartir: l'actitud del "melenas"
ros abans els diferents streeptease que mostra la
pel·lícula. No té malbaratament! Aquí penjo un collage dels seus
gestos he, he, he:
L'article dedicat
a Linnea Quigley acabaria aquí. Però a ser sincers
he de reconèixer que hi ha 3 pel·lícules que no he pogut
incloure-hi -a més de curtmetratges i participacions en televisió,
que no he volgut incloure-, com
són Deadly Embrace, American Rampage i The girl I want,
unes pel·lícules que no he sabut trobar a la xarxa. Em sap greu,
però no les he vist i, per tant, no puc comentar. En tot cas,
per compensar, a continuació comentaré per sobre 3 pel·lícules
més situades a principis dels anys noranta, i que crec que
mereixen ser esmentades més enllà del calibre de la participació
de Linnea Quigley. La primera es diu Mutronics.
I
si et digués... "Producció Brian Yuzna" +
"anys 90" + "Mark Hamill de
protagonista" + "Michael Berryman fent de
delinqüent palet" + "David Gale encarnant de nou
un doctor dolent dolentíssim" + "arts marcials" +
"live action del manga Guyver"??
ehh... ehh... Déu meu, és Mutronics!!!! Fotre que dolenta
és, i que bona alhora! Amb baralles dignes del millor cinema xinès
d'arts marcials de sèrie Z, efectes especials molt bonics,
disfresses de carnaval que fan patxoca, un disseny de producció
aconseguit, i si és com si Mutronics es tractés d'un fill
bastard dels Power Rangers. Desvergonya total. I
a això cal afegir-hi, òbviament, un cameo de Linnea Quigley de
mig minut, on apareix interpretant un paper al rodatge d'una
pel·lícula, cridant sòrdidament. I tan sòrdidament! De fet, segons es diu en diferents fonts el
xiscle de Linnea és considerat com el més llarg mai vist
en una pel·lícula... jutjar vosaltres mateixos.
En resum,
una bona-dolenta pel·lícula en què el pitjor és aquest to
infantiloide que tant molesta i que segons sembla el manga
original no té. De tota manera no ho conec amb prou feines, així
que opinin els fans... que por...
I Sang Fresca! No em podia oblidar d'aquesta joia del gran John Landis, responsable de clàssics del gènere com Un hombre lobo americano a Londres, o d'altres que valen el seu pes en or com Granujas a todo ritmo. Landis és un tipus de director que estima el gènere malgrat que no es va dedicar completament al llarg de la seva carrera, i com amant que se sap perfectament quina és la fórmula ideal per aconseguir satisfer el públic amb una comèdia de terror: mala llet, gore, ironies, nus, i cameos de gent famosa, i si a això resulta que el director sap dirigir amb gràcia el resultat pot ser esplèndid, i en aquest cas ho va ser. De què va? Sempre hi haurà temps per parlar de la pel·lícula, només dir que és una comèdia de terror vampíric que es barreja amb el cine negre. Però l'article és sobre Linné Quigley, així que, què hi ha d'ella? Doncs bé, respecte als cameos que apareixen a Sang Fresca podem trobar Sam Raimi, Tom Savini, Dario Argento, i Linnea Quigley, que interpreta una infermera que apareix uns segons. Aquesta escena el cert és que està ficada amb calçador a la pel·lícula, però resulta un dels moments més divertits de la pel·lícula. Més que explicar-la, millor us deixo una imatge de l'escena i contempleu a quin nivell es troba el moment he, he.
Aparició de Linnea Quigley a Sang Fresca de John Landis |
"Monsters! On the beeeaaaaach!!" Aquesta tornada és la que dóna vida a la música que s'escolta a Les noies de platja de l'altre món, i és que fotuda cançó! No me la puc treure del cap ni amb els millors temes de Ricky Martin. Al cas. Després d'unes 40 pel·lícules comentades l'article arriba al final dins d'aquest grup de pel·lícules que les considero com un annex, més que res per ser pel·lícules que considero que seria una pena no esmentar-les a causa de la proximitat amb els vuitanta. Però Les noies de platja de l'altre món té una mica més que la fa diferent de la resta, i no té res a veure amb la seva qualitat, sinó que la considero com el veritable i definitiu comiat de Linnea Quigley dels vuitanta, i més concretament d'un estil de fer cinema basat en el nu (encara que la seva crisi artística entre l'any 95 i 2000 la portaria fins i tot a fer cinema porno! Però això ja seria un altre tema). Si, sembla que, amb aquesta pel·lícula, una de les més subidites de to de l'actriu, és com si volgués explicar que vol deixar pas a noves generacions de screamqueens perquè es dediquin a reemplaçar-la en un ofici en què es va dedicar incansablement durant més de quinze anys. És com si volgués dir-nos que necessitava fer un punt ia part en la seva carrera per dedicar-se exclusivament a "interpretar", com si hagués madurat, deixant enrere totes aquestes pel·lícules d'adolescents sobrehormonats, assassins empalmats, cameos per complaure el fan més ocellet, i a general tot el cinema que he comentat al llarg de tot l'article. És com si volgués retirar-se d'això que s'anomena "viure del cos", ja que a la present pel·lícula es dedica a donar culte a nous cossos femenins, reiterant alhora la seva condició retirada del món de l'espectacle eròtic, marcant així una mena de distància a tot això que en gran part va caracteritzar la carrera. No sé, potser són imaginacions meves, però a Les noies de platja de l'altre món un missatge subliminal de l'actriu de desig a un canvi en la seva carrera. De tota manera, Linnea Quigley va ser víctima de la seva pròpia fama, del seu cos, i mai no va poder abandonar la seva condició d'actriu habituada al nu.
La pel·lícula és molt simple. Està
produïda per un clàssic d'aquest article com és Charles Band,
i dirigida per un altre clàssic com és David DeCoteau, el
1993. L'argument és una ximpleria de dimensions astronòmiques,
simplement 3 alienígenes es dirigeixen a la Terra a la recerca de 3
homes per lligar amb ells: un musculós, un altre artista, i un altre
intel·ligent. En arribar aterren a una platja de Califòrnia, on se
celebra un concurs de biquinis, és allà on trobaran els seus
"prínceps". Què veu l'espectador? Doncs a noies i nois de
bon veure, amb poca roba, ballant sense parar, fornicant, i ja està.
Pel mig es troba Linnea Quigley, fent un paper secundari
organitzant l'esdeveniment.
Arribats aquí, com vaig dir a
l'inici de tot l'article, igual que no sé començar tampoc no sé
acabar. Només espero que els que hàgiu seguit la carrera de
l'actriu igual que ho he fet jo, sapigueu veure que ella mateixa es
va acomiadar del seu públic, perquè va voler dir adéu a Sexbomb,
i també ho va fer a Linnea Quigley's Horror Workout,
a Vice Adademy, i ens va dir una mena d'"adéu"
suposadament definitiu a Noies de platja de l'altre món. Ella sabia
que alguna cosa acabava, i no es va equivocar, va acabar-hi unes
participacions en pel·lícules que eren divertides, divertides i
dures, millors o pitjors, però al cap i a la fi era
un cinema amb personalitat i que volia divertir per sobre de
qualsevol altra pretensió, i penso que ho va aconseguir. Les
seves noves pel·lícules dels noranta normalment van ser
productes fets en cadena i sense ànim de divertir, amb encara més
baix pressupost, i a més, sense l'atenta mirada d'aquells
fans que la van seguir als 80 per fixar-se en altres de més
joves destinades a triomfar. És a dir, va venir la seva decadència,
i artísticament va venir la merda de la seva forma més pura.
Em
quedo amb aquesta imatge:
2 Comentaris
Pero si Mondo Zombie es la leche !!! Y de ultima parte nada, sigue un poco mas que ya dentro de nada hasta te haces el libro de Linnea y lo mismo te forras :D
ResponEliminaYa sabes, el cine de terror se ha nutrido siempre de secuelas, precuelas, remakes y crossovers dependiendo del éxito de sus películas. Nunca se sabe ;)
ResponElimina