Hiroyuki Sakurada (productor) - Masatoshi Chioka (director) - traductor |
El director de la primera temporada de
Dragon Ball Super, Masatoshi Chioka, va impartir una
classe magistral al Saló del Manga de Barcelona el passat dissabte
11 de novembre. Hi va explicar el procés de creació de la sèrie, i
més concretament de l'opening de la primera temporada, un
procés també aplicable a cadascun dels continguts dels episodis de
la sèrie.
El primer que va fer Masatoshi Chioka va
ser mostrar el primer opening de Dragon Ball Super al
públic, per després explicar pas a pas el procés de
producció d'aquest. Segons va dir, tot va començar el 2014,
quan Akira Toriyama va escriure un guió que va acabar
presentant l'empresa d'animació Toei Animation (responsable
dels drets de la sèrie). Aquest guió era un document de text sense
més ni més, escrit en japonès, i que Chioka va comentar
que es tractava del primer episodi de la sèrie. A manera
il·lustrativa, el director de Dragon Ball Super va mostrar
en pantalla als assistents de la conferència la part del guió que
narra la baralla entre Goku i Goten, que succeeix al
primer capítol de la sèrie.
Posteriorment a rebre el guió d'Akira Toriyama, Toei Animation es va decidir a produir la sèrie. Però abans de començar a produir-la, Toriyama tenia una altra participació en la sèrie que sense ella era impossible començar l'animació: el disseny dels nous personatges. Personatges importants en la nova història de Dragon Ball Super com Bills o Wiss, van ser exclusivament dissenyats per Toriyama. De fet, segons va revelar Masatoshi Chioka, els dissenys dels personatges que va fer el mangaka van ser creats abans d'escriure el guió de Dragon Ball Super, concretament el 2013. Aquests dissenys dels personatges van servir al director artístic de Super, Tadayoshi Yamamuro, per treballar-los amb un disseny personal com el de les imatges:
Aquests dissenys de Yamamuro es basen en 2 tipus de dibuixos: per una banda fer-los amb ombres, i de l'altra sense ombres. Aquesta varietat possibilita després el treball dels animadors, que dissenyen diferents gesticulacions facials, moviments, postures, etc., que és, al capdavall, una planificació de com es mostraran després a l'animació. Masatoshi Chioka va voler insistir a la classe magistral que Bills i Wiss van ser els primers nous personatges que es van treballar a l'estudi pel fet que són els més importants de Dragon Ball Super. Després van venir Shanpa, Guals, Tights, etc., que són més secundaris, però apareixen d'hora en els primers episodis de la història de Super. A més –i és només un detall–, Masatoshi Chioka va comentar que Toriyama sempre dissenya els personatges a color.
Com comentava abans, Tadayoshi Yamamuro és l'encarregat de recollir els esbossos que aporta Akira Toriyama per redibuixar-los amb ombra i sense, perquè després els animadors puguin treballar el personatge. Aquests dibuixos són coneguts en japonès com "settei", uns esbossos més instructius que una altra cosa, i que el 2013 es van poder veure alguns de Dragon Ball Z en una exposició dedicada a ells al Saló del Manga. Després també Yamamuro s'encarrega d'animar el dibuix en fotogrames clau, una feina que serveix per veure un esbós de com quedaria una transformació a Saiyan (per posar-ne un exemple). Per tant, es pretén fer "impactant" un dibuix per veure com quedaria.
El pas següent és treballar els fons. A les imatges que Masatoshi Chioka va mostrar en pantalla a la classe magistral es va poder veure l'elaboració de la casa de Goku amb alguns setei, i es van poder veure diversos dibuixos amb diferents plànols de la casa, uns dibuixos plens d'anotacions que han de servir després per donar instruccions als animadors sobre com ha de ser la casa a l'hora de fer l'animació. Aquests dibuixos, més que buscar un detall al dibuix, insisteixo que opten per prioritzar les instruccions. També Chioka va mostrar en pantalla el disseny del vaixell en què Bulma celebra el seu aniversari, un disseny fet per un animador anomenat Yuki, i que Chioka va aprofitar per felicitar-lo per l'excel·lent feina que va fer. Finalment, tots aquests dissenys van acabar -i "acaben", perquè el procés artístic segueix sent el mateix- tenint un dibuix precís amb el color acetat aplicat, de manera que s'obté l'aspecte definitiu de com ha d'aparèixer el dibuix a l'anime. No oblidem que tots aquests dibuixos, siguin esbossos o directament amb color, no deixen de ser instruccions que han de servir els animadors per treballar després l'animació a 24 fotogrames per segon.
Chioka va comentar que la seva
tasca com a director de la sèrie va consistir a donar instruccions a
tot l'equip i prendre decisions, encara que també feia petits
dissenys per lliurar-los als diferents directors
artístics.
Paral·lelament a tot això, es va treballar el
pòster de Dragon Ball Super. A la imatge que mostro a
continuació es pot veure a la dreta el disseny del cartell que va
fer el mateix Masatoshi Chioka, i que a l'esquerra es pot
veure l'original creat per Tadayoshi Yamamuro. A
l'esborrany de Chioka la mida dels personatges tenen una
proporció irregular, i després Yamamuro s'encarrega de
donar-li la proporció correcta. La tasca de Yamamuro va
ser la de desgranar cada personatge de l'esbós i dibuixar-lo
individualment (vegeu el cas de Piccolo), per després superposar-los
al pòster i així donar una unitat. Val a dir que aquests dissenys
no només han de servir per al cartell, sinó que també es poden
aprofitar per a altres moments puntuals de la sèrie.
Un cop els personatges del cartell van estar definitivament dibuixats, ja només calia el fons. Com bé sabem, el fons és una composició de les Súper boles de drac amb un planeta Terra, i a sobre cal posicionar cadascun dels personatges dibuixats definitivament per Yamamuro. Tot plegat, al capdavall, és un treball basat a unificar cadascun dels elements del cartell com si fos un collage.
Tot seguit es va crear l'opening de la sèrie. El primer de tot per fer-ho va ser tenir una cançó, i amb ella després es va crear un guió en què a cada pàgina del mateix tingués tota la informació necessària (tècnica i artística) per a 6 segons de la cançó. En aquests 6 segons per pàgina, es pot apreciar algunes anotacions sobre el contingut que cal veure en imatges.
Masatoshi Chioka va explicar a la classe magistral com va sorgir la idea de l'opening. Es veu que van fer un concurs entre 15 persones de l'equip per escollir idees que poguessin encaixar bé a l'opening, i d'entre totes les que van sorgir finalment només les de 4 persones van ser les que van obtenir el suport majoritari. Va ser a través d'aquestes 4 idees amb què Masatoshi Chioka va idear el contingut visual de l'opening. A partir d'aquí, és quan es va crear el guió que comentava abans dels 6 segon, amb la música, guió il·lustrat, i anotacions tècniques i artístiques. Posteriorment, ja es va poder iniciar la creació de l'animació amb els fotogrames clau.
Un cop treballats els nous personatges,
de tenir un guió, un opening i un cartell, el que va tocar
després va ser treballar el guió, i per tant crear la sèrie
d'animació Dragon Ball Super a base de fotogrames
clau. Toei Animation treballa amb un 1 guió per
capítol. Cada capítol té 16 pàgines i cada pàgina té 80 lletres
(entenc que aquest detall va lligat a l'idioma japonès).
Què
són els fotogrames clau? Tan simple com que 1 segon cinematogràfic
són 24 fotogrames, i per tant calen 24 fotogrames per crear una
animació. Dit d'una altra manera, calen 24 dibuixos per fer un segon
de Dragon Ball Super.
Dels fotogrames clau s'encarrega
sempre Tadayoshi Yamamuro de supervisar-los. Com ho
fa? Doncs bé, el procediment és simple: Yamamuro utilitza
un paper groguenc i gairebé transparent en què, com si calqués,
corregeix les il·lustracions que fan els animadors aplicant a aquest
full els retocs que ell considera oportuns. A la
imatge de continuació podem veure com la cara de Goku,
gràcies a les correccions de Yamamuro, aconsegueix molta més
força i espectacularitat:
Després, ja un cop el dibuix és
correcte és quan se li aplica l'acetat a la imatge. D'altra
banda, de la mateixa manera que amb el cartell que no deixava de ser
una mena de collage de diferents elements, a l'opening també es
poden incorporar nous detalls a l'animació, tal com va passar a la
saga de Trunks del futur quan l'opening va ser modificat perquè
apareguessin en ell Trunks, Mai, i fins i tot la Pan bebè.
La
proporció d'acetat aplicat a les imatges és d'un 90%, cosa que dóna
espectacularitat al dibuix. L'altre 10% és color digitalitzat, el
"digital-graphic". Dit d'una altra manera, l'acoloriment de
Dragon Ball Super té exactament el mateix procediment
creatiu que el de Dragon Ball Z, però en canvi és diferent quant a
l'etalonatge. Per tant, no és tan diferent l'aspecte de Dragon Ball
Super respecte a les seves sèries d'animació predecessores, ja que
simplement es fan servir uns colors diferents dels que es van
utilitzar als anys noranta.
0 Comentaris