[Crítica] PIERCING - Nicolas Pesce, 2018


-DURACIÓ: 81 min.
-PAÍS: Estats Units
-ANY: 2018
-DIRECCIÓ: Nicolas Pesce
-GUIÓ: Nicolas Pesce (Novel·la: Ryû Murakami)
-FOTOGRAFIA: Zack Galler
-REPARTIMENT: Mia Wasikowska, Christopher Abbott, Laia Costa
-PRODUCTORA: BorderLine Films / Borderline Presents / Memento Films International / Paradise City / YL Pictures







Piercing és la proposta psychosexual del Sitges 2018. Amb una trama argumental de thriller eròtic, però tenint en la seva superfície una costura de comèdia negra, la nova pel·lícula de Nicolas Pesce (The eyes of my mother) li ofereix a l'espectador un exercici domini físic i mental entre un client i una prostituta que no són aigua clara, treballant així una història que desafia l'espectador sobre qui està dominant a qui en tot moment. La pel·lícula es basa en una història original de Ryû Murakami, autor conegut entre el públic més cinèfil per ser el responsable de Audition, l'obra que posteriorment va ser adaptada al cinema per Takashi Miike.

La història és molt senzilla, tant que és només una excusa per deslligar el joc de domini sadomasoquista. Tracta sobre un home (Christopher Abbot) que té sempre el mateix malson: apunyala al seu nadó. Per posar-hi remei decideix acordadament amb la seva dona (Laia Costa) que ha de matar a algú. La triada serà una prostituta (Mia Wasikowska), a qui esperarà en una habitació d'hotel amb un pica-gels. Òbviament, i amb el catetisme de l'home per bandera, l'assassinat no surt com hauria.

La pel·lícula és una història de caçador caçat que ha resultat ser decebedor. Pesce treballa una història que avança cegament a cap lloc i només el personatge de la prostituta, que és d'una ambigüitat desconcertant, dóna joc a una història que sembla més aviat un esbós del que hauria d'haver estat. Píercing és un desastre com a pel·lícula, no sap com complicar la seva trama cap a alguna cosa amb sentit, i acaba sent un producte tan buit en idees que els seus curts 82 minuts demostren que estan estirats fins al límit.

Però tot i la proposta fallida de Nicolas Pesce, Piercing per a res avorreix. De fet, jo m'ho he passat pipa a força de conèixer aquesta ambigüitat de la prostituta, mai sabent per on podrà sortir amb les seves excentricitats agressives, afectuoses, o de tensió eròtica. Mia Wasikowska està tremenda en el seu paper de caçadora, però d'una caçadora que pateix en el personal, que demana ajuda en silenci a causa de problemes amb el fatxenda amb qui tracta i de la seva desesperació per ser acceptada com a persona normal, necessitada d'estímuls afectius i fins i tot romàntics. De fet, ella no surt amb amigues, no surt de festa, i només gasta els seus diners en decorar la seva llar. El seu personatge és un poema i la veritat és que se li agafa molt afecte.

El que salva mínimament a Píercing és que és molt senzill el que ens vol explicar. Tot just 3-4 personatges, tenint només dos el pes de la pel·lícula, espais tancats, una posada en escena molt acurada, una mica d'humor i una banda sonora retro estupenda, Piercing és molt fàcil de veure, enganxa per treballar una idea simple però ganxo , i encara que no es dirigeixi a res, la tensió eròtica, barrejada amb el dolor físic, acaba atrapant l'espectador. Per cert, hi ha violència i sang, fins i tot malsons monstruosos que signaria Edogawa Rampo, però Piercing no és una pel·lícula de terror, i ni tan sols té el desvergonyiment i crueltat de Audition.

En fi, que Piercing és una pel·lícula de caçador caçat que juga constantment a la distracció, però que la major despistada és ella mateixa, ja que la seva història no conclou. Em quedo amb ganes de saber què hagués passat si Nicolas Pesce s'hagués escabellat apoderant-se del relat original tal com va fer Miike en Audition. Però bé, malgrat la seva falta de concessió i a ser una pel·lícula fallida, el psychothriller sexual que és Piercing enganxa, incomoda i fins i tot estimula.


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris