[Crítica] KILLING (Zan) - Shinya Tsukamoto, 2018


-TÍTOL ORIGINAL: Zan
-DIRECCIÓ: Shinya Tsukamoto
-GUIÓ: Shinya Tsukamoto
-ANY: 2018
-DURACIÓ: 80 min.
-PAÍS: Japó
-MÚSICA: Chu Ishikawa
-REPARTIMENT: Yû Aoi, Sôsuke Ikematsu
-PRODUCTORA: Kaijyu Theater







La seqüència inicial de Killing reflecteix molt bé el cinema de Shinya Tsukamoto per molt que alguns s'entesten a dir que les seves últimes pel·lícules van molt allunyades de cinema que el caracteritza. Un primer pla d'un ferro en plena forja, donant-se cops amb un martell i alhora creant una mena de patró rítmic en percussió, semblant a què va crear el músic Chu Ishikawa per Tetsuo, és una mostra de com el metall modifica la seva forma, que és la idea fundacional de cinema del director japonès. A diferència d'aquell film, en Killing l'acer no penetra en terrenys de ciència-ficció i cyberpunk, sinó que ho fa en els codis del chambara: l'acer penetrant en la carn humana, i no per crear un nou ésser sinó per prendre la vida.

El pas dels anys ha fet evolucionar la carrera de Tsukamoto a explorar altres terrenys, sense deixar de banda la idea fundacional del corpus de la seva carrera. Lluny queda aquell director que a través cables (Tetsuo) o cops de puny (Tòquio Fist) donava vida a altres éssers que veien alterada la seva estructura per donar lloc a una nova vida. Amb el temps Tsukamoto ha entrat en una etapa de la seva carrera a la recerca de més intimitat, i és el cas de Killing. Aquest cop l'espectador coneixerà un samurai que haurà de combatre les seves inseguretats a l'hora de matar.

Concretament el samurai viu de l'ajuda en el camp d'uns camperols, a més entrenar en l'art de l'espasa al fill de la família. Tot va bé fins que un dia un altre samurai se li acosta i li proposa anar a Tòquio a la guerra, lluitar amb el shogun i guanyar-se bé la vida. Ell accepta, però uns dolents assassinaran abans d'emprendre el viatge al fill de la família. Llavors començarà una venjança.

Partint d'aquí, Killing no es complica en la seva forma i ofereix un chambara a la manera antiga completament accessible, ple de baralles amb espases, a través d'un argument on temes com l'orgull, la debilitat i la superació es posen damunt de la taula. Una pel·lícula de revenja, violenta i amb la seva justa però igualment abundant dosi de sang, que fan de Killing una pel·lícula oxigen en la carrera de Tsukamoto. Cinema fàcil de veure, i de seguir, però que no renuncia a les inquietuds de l'autor japonès tot i deixar una sensació d'obra menor en la seva carrera. Potser ho serà, però aquest cop també l'acer torna a mutar a les persones, i això és el seu cinema.  



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris