L'atmosfera postapocalíptica de MAD MAX protagonista del cartell de Festival de Sitges 2019

L'edició tindrà com a leitmotiv el clàssic de George Miller, es reivindicarà el cinema d'explotació italià, i hi haurà una notable major presència de directores a la graella de programació

L'atmosfera postapocalíptica de Mad Max seran el leitmotiv del Festival de Sitges 2019. Així es va anunciar just quan va finalitzar l'edició 2018 del Festival, i hi ha estat avui, dimecres 29 de maig, quan s'ha desenvolupat aquest concepte així com s'ha presentat el cartell l'edició. El Festival de Sitges 2019 es desenvoluparà entre els dies 3 i 13 d'octubre a Sitges.


Cartell del Festival de Sitges 2019

La roda de premsa ha tingut al director del Festival, Àngel Sala, com a interlocutor. S'hi ha deixat clar que la pols, el desert i el fons "no future" de Mad Max tindran un pes considerable. I és precisament aquesta idea el que ha inspirat el cartell de la present edició, creat un cop més per l'agència China i amb Rafa Antón com a director creatiu executiu. Segons les seves paraules "A la imatge, apareix un cotxe destruït per l'òxid, abandonat al mig de desert i sense rastre de cap personatge. Una composició enigmàtica, simple i contundent, que beu d'una iconografia tan inconfusible com la saga de Miller i la seva paleta cromàtica de taronges, ocres i grocs. Es tracta d'un homenatge a una obra amb un univers gràfic únic, que es presta com pocs al format sintètic i icònic de la cartellera".

Segons paraules d'Ángel Sala, "el cartell també reflecteix la idea de l'escalfament global que vivim actualment, la imminent mort de l'automòbil de gasolina ... I la fi del món, que en aquest cas ho reflecteix el desert".

Però a més de Mad Max també altres títols que compleixen quaranta anys, de manera que també s'uniran a la festa de cinema fantàstic de Sitges. Això són Alien de Ridley Scott, 1997: Rescat a Nova York i The Warriors, de Walter Hill. Les dues pel·lícules amb el concepte del pessimisme de rerefons, i que van marcar una època fins a l'actualitat, ja que segueixen sent ben presents entre el públic aplegant legions de fans.



Cinema d'explotació italià

Aquest serà un dels punts clau del Festival de Sitges 2019. I és que després de l'èxit de Mad Max van sorgir multitud de títols barats que van intentar plagiar la proposta original, la majoria d'elles nascudes a la Itàlia dels anys vuitanta. Van ser títols pensats per al mercat internacional, i que en alguns territoris, com a l'Estat espanyol, van aconseguir un notable èxit. Alguns d'aquests títols són 1990: Els Guerrers de Bronx (Enzo Castellari), Bronx lluita final (Joe D'Amato), 2019, després de la caiguda de Nova York (Sergio Martino), Roma any 2072: Els nous gladiadors (Lucio Fulci) o Contaminación: Alien invade la Tierra (Luigi Cozzi).

Pel·lícules com aquestes van ser massacrades per la crítica al seu moment, però el mercat del videoclub va fer florir un nou tipus de públic, que les va revisar i va revalorar, fins al punt d'avui posseir un culte especial. És per això pel que, durant del Festival de Sitges 2019, es faran diferents homenatges a aquestes (o altres) pel·lícules del exploitation italià dels anys vuitanta.


Pel·lícules confirmades pel Festival de Sitges 2019

De moment l'organització del Festival de Sitges no pot confirmar cap pel·lícula i, segons sembla, els primers títols trigaran mesos a revelar-se. Els motius són deguts a les tendències que estan mostrant les empreses distribuïdores, que actualment mostren una actitud amb tendència a l'estacionalitat, és a dir, a no allargar la temporada de festivals i per tant estrenar les seves pel·lícules en sales de cinema (o plataformes digitals) en els moments previsiblement amb major possibilitat de rendiment en taquilla.

Dit això, Àngel Sala va comentar que el Festival de Sitges picotejarà pel·lícules de festivals com els de Toronto, Venècia i Canes, que òbviament aquestes seran les pel·lícules que brillaran més a la graella de programació d'aquest any. Entre elles possiblement s'estarà la guanyadora de la Palma d'Or del Festival de Canes, Parasite, pel·lícula de gènere fantàstic dirigida per un vell conegut del festival com és Bong Joon-ho. En tot cas, la pel·lícula no s'ha confirmat.

També es va anunciar en la roda de premsa que les directores de cinema tindran un pes important en l'edició d'aquest any. Cada vegada hi ha més directores de cinema fantàstic, ja que la seva perspectiva de l'horror sol ser nova i això sembla cridar l'atenció de públic. Amb aquest avís de Sala tot apunta a confirmar-se una altra de les pel·lícules que fan olor de Festival de Sitges 2019, com podria ser Rabid, el remake del clàssic de David Cronenberg en mans de les germanes Soska.

Pel que fa a l'animació, Sala ha comentat que enguany hi ha hagut una collita de pel·lícules d'animació molt important, i això es reflectirà a la secció Anima't. A més, ha matisat que les pel·lícules d'animació de la secció serien principalment de gènere fantàstic i terror, és a dir, amb major especialització en el gènere que anteriors anys.


Llibre oficial

Cada any el Festival de Sitges publica un llibre especialitzat sobre cinema de gènere fantàstic. Aquest any no serà menys, i es publicarà Apocalypse Domani: La dècada daurada de l'exploitation italià de ciència-ficció (1977-1990).

Serà el llibre oficial del Sitges 2019, que sota la coordinació del director de festival Àngel Sala, sortirà a la venda a l'octubre coincidint amb l'esdeveniment. El llibre analitzarà el fenomen de l'explopitation italià des de la perspectiva del gènere de la ciència-ficció, repassant els seus precedents, continguts i l'impacte que va suscitar aquest tipus de produccions. A més, intentarà reivindicar-figura de directors com Sergio Martino, Antonio Margheriti, Enzo G. Castellari, Ciro Ippolito, Joe D'Amato i Luigi Cozzi, cineastes clau en aquest tipus de pel·lícules barates.

Apocalypse Domani: La dècada daurada de l'exploitation italiana de ciència-ficció (1977-1990) serà editat per l'editorial catalana Hermenaute, qui ja va editar en col·laboració amb el Festival de Sitges el llibre oficial de l'any passat: Michele Soavi. Cineasta del macabre.

Aquest nou llibre comptarà amb els textos de crítics i especialistes en la matèria, com són Violeta Kovacsics, Diego López, Rubén Lardín, Jesús Palacios, Xavi Sánchez Pons, Lluís Roda, Mònica Garcia, Jordi Sánchez navarrès, Desirée de Fez, Manlio Gomarasca, Domingo López i el mateix Àngel Sala.



Taboo'ks 

La literatura de gènere fantàstic és fonamental per al cinema de gènere fantàstic, i amb la secció Taboo'ks al Festival de Sitges el voldrà deixar clar. Es tracta d'una iniciativa que acosta la literatura al cinema fantàstic. El programa -que obrirà període de presentació de candidatures la primera setmana de juny- seleccionarà entre tots els projectes rebuts quatre obres (novel·la, teatre o novel·la gràfica) i un study-case d'un projecte en vies de ser adaptat a cinema. Aquests projectes seran presentats als productors assistents al Festival, amb la finalitat de promoure acords comercials per adaptar les obres literàries presentades en Taboo'ks.

Per tant, Taboo'ks és un mercat de drets especialitzats en gènere fantàstic. L'activitat inclou una agenda de contactes i una classe magistral impartida per una personalitat significativa del sector cinematogràfic i literari.  


Publica un comentari a l'entrada

2 Comentaris

  1. Respostes
    1. es poco probable que veamos un futuro sobre Roma y Madrid dentro de 100 años... las películas https://repelis.tube de hoy en día tienen su propia forma...

      Elimina