L'edició tindrà com a leitmotiv el clàssic de George Miller, es reivindicarà el cinema d'explotació italià, i hi haurà una notable major presència de directores a la graella de programació
L'atmosfera postapocalíptica de Mad Max seran el leitmotiv del Festival de Sitges 2019. Així es va anunciar just quan va finalitzar l'edició 2018 del Festival, i hi ha estat avui, dimecres 29 de maig, quan s'ha desenvolupat aquest concepte així com s'ha presentat el cartell l'edició. El Festival de Sitges 2019 es desenvoluparà entre els dies 3 i 13 d'octubre a Sitges.
Cartell del Festival de Sitges 2019
La roda de premsa ha tingut al director
del Festival, Àngel Sala, com a interlocutor. S'hi ha deixat clar
que la pols, el desert i el fons "no future"
de Mad Max tindran un pes considerable. I és precisament
aquesta idea el que ha inspirat el cartell de la present edició,
creat un cop més per l'agència China i amb Rafa Antón com
a director creatiu executiu. Segons les seves paraules "A la
imatge, apareix un cotxe destruït per l'òxid, abandonat al mig de
desert i sense rastre de cap personatge. Una composició enigmàtica,
simple i contundent, que beu d'una iconografia tan inconfusible com
la saga de Miller i la seva paleta cromàtica de taronges, ocres i
grocs. Es tracta d'un homenatge a una obra amb un univers gràfic
únic, que es presta com pocs al format sintètic i icònic
de la cartellera".
Segons paraules d'Ángel Sala,
"el cartell també reflecteix la idea de l'escalfament global
que vivim actualment, la imminent mort de l'automòbil de gasolina
... I la fi del món, que en aquest cas ho reflecteix el
desert".
Però a més de Mad Max
també altres títols que compleixen quaranta anys, de
manera que també s'uniran a la festa de cinema fantàstic de Sitges.
Això són Alien de Ridley Scott, 1997: Rescat a
Nova York i The Warriors, de Walter Hill. Les dues
pel·lícules amb el concepte del pessimisme de rerefons, i
que van marcar una època fins a l'actualitat, ja que segueixen sent
ben presents entre el públic aplegant legions de fans.
Cinema d'explotació italià
Aquest serà un dels punts clau del
Festival de Sitges 2019. I és que després de l'èxit de Mad Max
van sorgir multitud de títols barats que van intentar plagiar la
proposta original, la majoria d'elles nascudes a la Itàlia dels
anys vuitanta. Van ser títols pensats per al mercat
internacional, i que en alguns territoris, com a l'Estat espanyol,
van aconseguir un notable èxit. Alguns d'aquests títols són 1990:
Els Guerrers de Bronx (Enzo Castellari), Bronx lluita final
(Joe D'Amato), 2019, després de la caiguda de Nova York
(Sergio Martino), Roma any 2072: Els nous gladiadors
(Lucio Fulci) o Contaminación: Alien invade la Tierra
(Luigi Cozzi).
Pel·lícules com aquestes van ser
massacrades per la crítica al seu moment, però el mercat del
videoclub va fer florir un nou tipus de públic, que les va
revisar i va revalorar, fins al punt d'avui posseir un culte
especial. És per això pel que, durant del Festival de
Sitges 2019, es faran diferents homenatges a aquestes (o altres)
pel·lícules del exploitation italià dels anys vuitanta.
Pel·lícules confirmades pel Festival de Sitges 2019
De moment l'organització del
Festival de Sitges no pot confirmar cap pel·lícula i, segons
sembla, els primers títols trigaran mesos a revelar-se. Els motius
són deguts a les tendències que estan mostrant les empreses
distribuïdores, que actualment mostren una actitud amb tendència a
l'estacionalitat, és a dir, a no allargar la temporada de festivals
i per tant estrenar les seves pel·lícules en sales de cinema (o
plataformes digitals) en els moments previsiblement amb major
possibilitat de rendiment en taquilla.
Dit això, Àngel Sala
va comentar que el Festival de Sitges picotejarà pel·lícules
de festivals com els de Toronto, Venècia i Canes, que òbviament
aquestes seran les pel·lícules que brillaran més a la graella de
programació d'aquest any. Entre elles possiblement s'estarà la
guanyadora de la Palma d'Or del Festival de Canes, Parasite,
pel·lícula de gènere fantàstic dirigida per un vell conegut del
festival com és Bong Joon-ho. En tot cas, la pel·lícula
no s'ha confirmat.
També es va anunciar en la roda de premsa
que les directores de cinema tindran un pes important en l'edició
d'aquest any. Cada vegada hi ha més directores de cinema fantàstic,
ja que la seva perspectiva de l'horror sol ser nova i això sembla
cridar l'atenció de públic. Amb aquest avís de Sala tot apunta a
confirmar-se una altra de les pel·lícules que fan olor de Festival
de Sitges 2019, com podria ser Rabid, el remake del clàssic
de David Cronenberg en mans de les
germanes Soska.
Pel que fa a l'animació, Sala ha
comentat que enguany hi ha hagut una collita de pel·lícules
d'animació molt important, i això es reflectirà a la secció
Anima't. A més, ha matisat que les pel·lícules d'animació de la
secció serien principalment de gènere fantàstic i terror, és a
dir, amb major especialització en el gènere que anteriors anys.
Llibre oficial
Cada any el Festival de Sitges publica
un llibre especialitzat sobre cinema de gènere fantàstic. Aquest
any no serà menys, i es publicarà Apocalypse Domani: La
dècada daurada de l'exploitation italià de ciència-ficció
(1977-1990).
Serà el llibre oficial del Sitges 2019, que
sota la coordinació del director de festival Àngel Sala,
sortirà a la venda a l'octubre coincidint amb l'esdeveniment. El
llibre analitzarà el fenomen de l'explopitation italià des de
la perspectiva del gènere de la ciència-ficció, repassant els
seus precedents, continguts i l'impacte que va suscitar aquest tipus
de produccions. A més, intentarà reivindicar-figura de directors
com Sergio Martino,
Antonio Margheriti, Enzo G. Castellari, Ciro Ippolito, Joe D'Amato i Luigi Cozzi,
cineastes clau en aquest tipus de pel·lícules
barates.
Apocalypse Domani: La dècada daurada
de l'exploitation italiana de ciència-ficció (1977-1990)
serà editat per l'editorial catalana Hermenaute, qui ja va
editar en col·laboració amb el Festival de Sitges el llibre oficial
de l'any passat: Michele Soavi. Cineasta del
macabre.
Aquest nou llibre comptarà amb els textos de crítics
i especialistes en la matèria, com són Violeta Kovacsics,
Diego López, Rubén Lardín, Jesús Palacios, Xavi
Sánchez Pons, Lluís Roda, Mònica Garcia, Jordi Sánchez navarrès,
Desirée de Fez, Manlio Gomarasca, Domingo López i el
mateix Àngel Sala.
Taboo'ks
La literatura de gènere fantàstic és
fonamental per al cinema de gènere fantàstic, i amb la secció
Taboo'ks al Festival de Sitges el voldrà deixar clar. Es tracta
d'una iniciativa que acosta la literatura al cinema fantàstic. El
programa -que obrirà període de presentació de candidatures la
primera setmana de juny- seleccionarà entre tots els projectes
rebuts quatre obres (novel·la, teatre o novel·la gràfica) i
un study-case d'un projecte en vies de ser adaptat a
cinema. Aquests projectes seran presentats als productors assistents
al Festival, amb la finalitat de promoure acords comercials per
adaptar les obres literàries presentades en Taboo'ks.
Per
tant, Taboo'ks és un mercat de drets especialitzats en
gènere fantàstic. L'activitat inclou una agenda de contactes i
una classe magistral impartida per una personalitat
significativa del sector cinematogràfic i literari.
2 Comentaris
Roma año 2072, Madrid 2072?
ResponEliminaes poco probable que veamos un futuro sobre Roma y Madrid dentro de 100 años... las películas https://repelis.tube de hoy en día tienen su propia forma...
Elimina