[Crítica] VOYAGE TO AGATIS - Marian Dora, 2010

 

-TÍTOL ORIGINAL: Reise nach Agatis

-DIRECCIÓ: Marian Dora

-GUIÓ: Marian Dora, Adrian d'Angelo

-ANY: 2010

-DURACIÓ: 73 min.

-PAÍS: Alemanya

-MÚSICA: Transmitted Dreams

-FOTOGRAFIA: Marian Dora

-REPARTIMENT: Thomas Goersch, Tatjana Lommel, Janna Lisa Dombrowsky

-PRODUCTORA: Engelfilm

-DISTRIBUIDORA: TetroVideo






Voyage to Agatis és una producció directa al mercat del vídeo que neix després de l'ombra prolongada de Melancholie der Engel, la polèmica i alhora aclamada obra cimera del director alemany Marian Dora. Rodada en menys d'una setmana a Croàcia, concretament en un vaixell i amb només tres actors, la pel·lícula és tot un repte cinematogràfic que aconsegueix preservar l'estil de videoart macabre del seu director. També, és la seva pel·lícula més accessible.

Els recursos tècnics al set de rodatge de Voyage to Agatis destaquen per la seva absència, cosa que acosta la pel·lícula al cinema verité, però això no impedeix que Marian Dora aconsegueixi un film carregat de tensió, simbolisme i polèmica, cosa que tant caracteritza el cineasta alemany. La pel·lícula explica com Isabell i Rafael se'n van de vacances, i en el seu viatge recullen la jove Lisa, que desconeix completament la vena violenta de Rafael i la seva passió per humiliar els altres. Tots junts emprenen un viatge amb vaixell el qual acaba convertint-se en un infern per a la jove.

El viatge condueix Isabell i Rafael cap a un entorn natural a alta mar que els fa lluir la seva puresa, els despulla com a persones i els deixa en un espai aïllat on la jove Lisa (Janna Lisa Dombrowsky) acaba sent víctima de tota mena d'abusos i humiliacions. I és que el viatge a Agatis no és més que un terme que amaga el referent popular Triangle de les Bermudes, com un lloc màgic o maleït, segons es miri, un lloc on s'alterna el comportament de les persones.

Aquest procés el narra Marian Dora de manera lineal, però també cerca el simbolisme a través d'algunes imatges. I és que, paral·lelament al desenvolupament argumental, el director mastega un subtext carregat de poesia que conté pensaments d'Isabell (Tatjana Lommel), una dona conscient de la seva dependència de Rafael, un misogin pervertit amb tendències psicòpates. Aquest subtext que parteix de la percepció i sensacions d'Isabell proporciona a l'espectador imatges més artístiques tant pel relluït expressionisme de l'entorn natural com també d'altres més oníriques, en aquest cas amb unes esgarrifoses nines flotant en aigües tèrboles que bé podrien simbolitzar la víctima Llisa. Tot acompanyat amb una música que es repeteix i ve carregada de tristesa. Tot plegat deixa clar que Voyage to Agatis és per damunt de tot un drama, un drama desenvolupat d'una manera més accessible i lineal que l'anterior film del director, Melancholie der Engel, que era més tortuós i artístic. Aquí és tot més físic i evident, però sense caure en la desmesurada, i sempre sense descuidar aquest subtext complementari que dóna profunditat als personatges així com la percepció que hi ha alguna cosa maligna en l'ambient.

Val la pena destacar l'actor Thomas Goersch, que interpreta brillantment Rafael, un personatge que evoluciona i acaba convertit en un monstre misogin en arribar a aquest suposat lloc anomenat Agatis. La fotografia bruta i vaporosa ajuda a generar un ambient malsà i aclaparador en un espai tan limitat com és un vaixell, i on Rafael imposa la seva llei.

Voyage to Agatis és una pel·lícula curta i lineal, rodada en pocs dies i amb pocs mitjans (es diu que va costar 10.000 euros), però més enllà del seu argument treballat mil vegades en altres pel·lícules aquesta és plena de poesia en subtext i imatges de gran bellesa, tant oníriques com a naturals. Perquè la pel·lícula ens parla de naturalesa, de la llibertat que suposa fer lluir els nostres impulsos transgredint la moral i remoure els tabús, i treure a la superfície les nostres fortaleses i debilitats. El seu visionat no és tortuós ni hi ha matances reals d'animals com a l'anterior film de director (només mor un cogombre de mar), però continua sent incòmoda i sexual. Un videoart macabre altament recomanable, amb l'estil inconfusible de Marian Dora, amb plànols detalls angoixants continus, textura fotogràfica vaporosa que genera un ambient malsà continu, i una violència que de vegades sembla allunyada de la ficció.  

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris