Entrevista a Alejandro Fadel, director MUERE MONSTRUO, MUERE

El pas per Sitges de Muere Monstruo, Muere li va servir per endur-se el Premi Blood Window a la millor pel·lícula llatinoamericana


Alejandro Fadel s'ha convertit amb tal sols dos llargmetratges en un director molt a tenir en compte de cara a el futur cinema llatinoamericà. El seu segon llargmetratge, titulat Muere Monstruo, Muere, és una monstermovie que obre la porta a diferents lectures, i que amb la seva proposta ha convençut a festivals com Canes o Sitges perquè la incloguin en les seves seccions oficials. En el cas de Sitges li va servir fins i tot per emportar-se el Premi Blood Window a la millor pel·lícula llatinoamericana, un premi que considerem just (encara que no indiscutible).

Amb la seva visita a Festival de Sitges Zona Morta va poder entaular una xerrada amb Alejandro Fadel i conèixer més de prop la producció de Muere Monstruo, Muere. Vam poder parlar sobre el fons de la pel·lícula, d'aspectes tècnics, del seu peculiar monstre, i fins i tot parlar de present i de futur. Potser no va donar temps a moltes preguntes, però creiem que van ser variades i amb respostes enriquidores.



-Tinc entès que el procés de producció de la pel·lícula, que ha durat quatre anys, ha passat de ser una història d'amor a una de terror. O potser les dues coses alhora. ¿Com definiries Mor, Monstre, Mor?

Crec que la història de la pel·lícula pren la seva base en una història d'amor, que és sobre una dona que a determinat moment del relat desapareix. Mentre vaig anar escrivint el guió m'anava plantejant què passaria quan desaparegués aquesta fase d'una relació, la basada en l'afecte i l'amor, i llavors què és el que es genera d'aquest buit personal, que és por, angoixa i ansietat. Aquí és on va començar el relat sobre el monstre que apareix aguaitant i contaminant als personatges. Podem pensar que és una història d'amor o sobre la manca d'amor.


-Crec que la tristesa que es respira i la recerca de caps tallats dels protagonistes, dibuixa uns personatges a la vora de la bogeria. Era així com dibuixar els personatges?

Si, és cert que la pel·lícula té un fons de malenconia i d'humor, però el sentiment general que va acumulant-és el de la immersió al desconegut. En aquest aspecte hi ha un personatge que té el poder del discurs, que va contaminant a un altre que el segueix i l'introdueix a la seva pròpia bogeria. La pel·lícula lentament es va allunyant de certa zona de control i de realisme, i es va entrant a una zona més de bogeria i de moments d'incomprensió.


-Comparant amb Los Salvajes, el teu opera prima, aquest cop veiem una pel·lícula molt més ambiciosa, amb efectes especials i una posada en escena més vistosa. Crec haver vist en els crèdits la participació de INCAA. Va ser clau la seva participació per produir la pel·lícula?

Si, té finançament públic la pel·lícula. És una pel·lícula de mig cara per ser una pel·lícula argentina, i és cert que hi ha una aportació molt important dels fons públics argentins, però també n'hi ha que provenen de França. Muere monstruo, muere està elaborada també amb dues companyies franceses, a més de diferents suports. Lamentablement Argentina passa per una situació econòmica molt incerta, i per aquest motiu ens ha costat acabar de tancar el finançament. També un veu que el mercat per distribuir la pel·lícula es redueix cada vegada més, perquè les distribuïdores es decanten últimament a anar al segur per així no perdre diners. Penso que totes les distribuïdores més petites volen mamar de la mamella de Netflix, i això genera confusió als cineastes sobre com estrenar aquest tipus de pel·lícules que no compten amb el suport d'una Major per a la distribució, o fins i tot d'un actor conegut al repartiment que l'ajudi. És a dir, que mor, Monstre, Mor no té els elements de seguretat.


-Creus que Netflix és la solució per donar sortida a produccions independents, amb directors que precisament per no tenir el suport d'una Major veuen perillar la distribució de les seves obres?

És una possibilitat aquestes plataformes. I no només Netflix, que per cert em sembla una plataforma bastant vaga, en el sentit que agafa les pel·lícules, les deixa allà i les abandona com si no hi hagués cap classe de saviesa o interès pel cinema. Per exemple, fixa't en els crèdits en Netflix, que els talla per emetre una altra cosa quan els crèdits tenen una finalitat, que és completar l'obra alhora que permet a l'espectador sedimentar la pel·lícula al seu cap. Netflix t'impedeix fer aquest exercici perquè et posa ja una altra cosa que suposadament vols veure. Si bé considero que les plataformes són una possibilitat de donar visibilitat a certes pel·lícules, crec que l'objectiu ha de ser batallar juntament amb els festivals perquè aquestes obres es vegin a les sales de cinema. I per què? Doncs bàsicament perquè un ha de fer un major esforç com a espectador, ha d'aixecar el cul de la butaca, anar a una sala de cinema i compartir una experiència amb altres persones, i això implica a més que un cop tens en pantalla la pel·lícula no s'aturarà i llavors l'experiència serà completa. Veure una pel·lícula a casa a un li interrompen, té el mòbil sonant, la família, etc., i llavors el cinema ja és una altra experiència. El món és així i cal acceptar-ho, que també és exhibició igual, però crec que els cineastes hem de seguir batallant per defensar les sales de cinema.


-Tornant a la pel·lícula, la fotografia va a càrrec de Julián Apezteguia i Manuel Rebella, els qui ja van treballar amb tu en Els Salvatges. ¿Els vas donar total llibertat creativa en Mor, Monstre, Mor? El resultat ha quedat espectacular.

Són les mateixes persones amb les quals vam fer Los Salvajes, llevat que en ella Julián s'encarregava de la fotografia i Manuel era el seu assistent. Abans dels rodatges fèiem un treball previ per a després no haver de prendre decisions radicals. Per exemple, a Los Salvajes, vam decidir treballar amb una càmera HD amb la definició justa per tenir un mínim de qualitat, però vam decidir treballar amb unes òptiques que estaven fora de catàleg, i també no teníem llums per falta de diners per a les escenes de nits. En el seu conjunt crec que vam aconseguir un aspecte visual interessant. En Mor, Monstre, Mor hem treballat amb més tecnologia, amb una bona càmera, però treballem també amb òptiques dels anys vuitanta, que estaven bastant gastades, però li donaven a la imatge una particularitat que ens va agradar molt. L'altre aspecte important de la imatge és el tractament del color, treballat per una colorista argentina i que considero com una tercera pota de l'equip de fotografia de la pel·lícula, que durant el rodatge es va implicar en la composició del quadre. Hi ha com una part tèrmica en la pel·lícula que t'introdueix en aquest clima asfixiant en què et condueix la pel·lícula.



-Un element molt important de la pel·lícula és el monstre. M'ha cridat l'atenció la seva estètica, que emula els dos òrgans sexuals. La teva idea era introduir alguna referència de gènere?

M'encantaria comentar la pel·lícula amb una feminista radical (rialles), perquè suggereix alguna cosa del que ni jo mateix estic del tot segur. El monstre treballa en la seva composició física certa sexualitat desviada, i vaig tractar de donar-li certs elements perquè el públic no pugui pensar si és masculí o femení. Té una forma estranya, i em semblava important que se li mostrés amb una sexualitat desconeguda. Hem tingut la broma entre nosaltres de determinar-com un monstre anticapitalista, per què tots els monstres comuns són primets, ràpids i amb el digital els fan fer el que volen. Aquest és un actor amb un vestit i sobre gros, és a dir, que no té el poder de fer el que vol, bàsicament perquè no pot. És un monstre una mica malenconiós.


-Parla'm de nous projectes. Tens alguna cosa en marxa? Alguna cosa de gènere de terror?

Tinc dos o tres projectes sobre la taula i toca decidir quin és el que vaig a tirar endavant. Cal tenir en compte que el finançament argentí està molt complicada. En tot cas, d'aquests dos o tres projectes un és de terror, una mena amb monstres, i l'altre és un western amb dues dones que s'enamoren, en actitud feminista radical (rialles). No ho sé, ara recentment estic entrant en el procés d'escriptura i hauré de decidir-me, però segur que ens tornarem a veure aviat a Sitges.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris