Entrevista a Marc Carreté, director de AFTER THE LETHARGY

"Amb Asmodexia em va quedar pendent explorar una mica més aquesta part gamberra que sí que mostro en els curts, i que ara recupero en After the Lethargy"

Després de la projecció d'After the Lethargy al V Sant Cugat Fantàstic, el seu director, el català Marc Carreté, ens va atendre uns minuts per sotmetre a unes preguntes. Es tracta del segon llargmetratge que dirigeix ​​després Asmodexia, una pel·lícula de possessions demoníaques i exorcismes que va circular per festivals com el de Sitges, i que més recentment ha estat emesa en Dark TV. Ara amb After the Lethargy el director ha decidit fer una incursió en la temàtica dels extraterrestres, amb una producció més ambiciosa i gamberra que l'anterior.

After the Lethargy és una producció de Creatures of the Dark, productora fundada pel mateix Carreté i que amb ella, fins a la data, ha produït dues pel·lícules: Framed, multipremiada pel·lícula de terror dirigida per Marc Martínez Jordà el 2017, a més d'After the Lethargy. Aquesta última, després de circular per festivals de tot el món com Fantaspoa o TerrorMolins, recentment ha estat adquirida per l'agent de vendes internacional Devilworks, empresa amb presència al Marché du Film, a Cannes, i que allà intentarà tancar les vendes internacionals de la pel·lícula.

Pel rodatge d'After the Lethargy, les claus del seu èxit, el present i futur del director, per Creatures of the Dark, Devilworks i molt més, li vam preguntar al Marc Carreté. Ell forma part del present i futur del nostre cinema, el cinema de terror català. Llarga vida.



-Com comença el projecte de "After the Lerthargy"? Després de "Asmodexia" vas començar a treballar en la història partint de zero, o ja tenies algun esborrany d'abans?

Coses a mig escrites sempre les tens al calaix. Després d'Asmodexia i Framed -aquesta última és la pel·lícula de Marc Martinez Jordan que produït vaig començar la producció d'After the Lethargy, però en realitat jo ja estava treballant en el projecte des d'abans. Amb Asmodexia tenia ganes de parlar d'exorcismes i dimonis, i amb After the Lethargy em venia molt de gust la temàtica alienígena. En tot aquest transcurs me'n vaig anar documentant, veient coses i agafant idees, i a poc a poc anar construint el guió, i bé, fins que arriba un dia que fas un esprint final i ho acabes. Després vaig començar a preparar la pel·lícula, a buscar la inversió necessària, desenvolupar el projecte, contractar l'equip, etc.


-I per què aliens? És un tema que et crida especialment l'atenció?

La temàtica d'ovnis, alienígenes, extraterrestres,... És un subgènere de la terror, i en aquest cas era el que em venia de gust tocar. Els que fem cinema independent tenim l'avantatge que vam crear les nostres pròpies històries i per tant podem parlar d'allò que ens ve de gust, i en After the Lethargy em venia de gust parlar d'aliens. Tenim Montserrat aquí, tenim moltes llegendes al nostre territori, moltes històries sobre contactes amb extraterrestres, i particularment em fascinen els llocs abandonats. En el seu conjunt, són una sèrie d'elements que els vaig posar en una coctelera, el vaig barrejar una mica, i va acabar sortint una història que el vertebrava tot en forma de guió.


-A la pel·lícula planteges que els aliens no són especialment hostils, sinó que fan el que els toca fer per la seva naturalesa. En canvi, els humans sí que es corrompen. ¿Nosaltres som el nostre pitjor enemic? Tenies al cap aquesta idea?

Absolutament, i m'encanta que em diguis això, senyal que la gent entén el que vull explicar (rialles). Potser és una mica spoiler, però l'alienígena no deixa de ser una mica víctima del que succeeix, i els que aporten la maldat perquè es corrompen són les persones. Aquesta idea és recurrent al llarg de les meves obres, començant pels meus curts, ja que sempre exploren una mica la part més fosca de la psique humana. Això és una cosa que a mi em terroritza... Fins on pot arribar a ser dolenta una persona? Crec que en això no hi ha límits, i és una cosa que com et dic m'agrada jugar a explorar, encara que sempre amb un polsim d'humor negre per tal de desdramatitzar una mica. Però si, correcte, i de fet en la pel·lícula en un dels discursos dels personatges precisament diu "¿Com dimonis podeu pensar que els extraterrestres tornaran si la Terra aquesta poblada per una espècie tan mesquina que s'acabarà autodestruint a si mateixa? Només cal esperar, és qüestió de temps". Llavors si, això que deies tu és correcte.


-Parla'm del disseny de l'àlien. Va ser complicat trobar l'aspecte desitjat?

El primer esbós de l'àlien que tinc guardat en la carpeta del projecte la veritat és que sempre em fa il·lusió tornar-lo a mirar. Jo no sóc especialment dotat per a la il·lustració, però vaig fer una primera versió de l'àlien i la idea era inspirar-me una mica en els homenets de gris, aquells petits amb el cap gran i ulls grans, però fent-li alguna variació. Vam ser treballant aquestes variacions, però a poc a poc t'adones que a la fi acabes arribant al mateix lloc, per què tenim tòpics ficats al cap. És a dir, jo vaig fer un esbós i després l'hi vaig passar a un il·lustrador professional, que és qui va acabar fent el disseny definitiu del personatge, i després hi ha tot un equip de professionals encapçalat per Jordi San Agustin -responsable dels efectes digitals de la pel·lícula -, que és qui es va encarregar de donar vida al personatge. I després ja en la pel·lícula, durant el rodatge, teníem a un actor amb unes característiques físiques similars a les de l'àlien per captar el moviment.


-Tant en "Asmodexia" com a "After the Lethargy" mostres 2 parts poc desitjats i bastant dolorosos. Casualitat o redimeix a alguna mala experiència personal?

També em mola molt aquesta pregunta (rialles). Me la faig jo mateix i penso que potser estic obsessionat o traumatitzat per alguna cosa. Jo tinc tres fills i per tant he vist parts, i puc assegurar que és de les coses més impactants que he vist en tota la meva vida, i si a això li sumes que durant el part és quan hi ha un miracle de la vida, és a dir, que algú nou ve entre nosaltres, ja que és un esdeveniment superpotent. I si ja és potent de per si, si ho "embrutes" en clau de gènere, amb coses que tenen relació amb el dimoni o amb éssers d'un altre planeta, ja que el converteix en una cosa molt terrorífica. Potser és una obsessió meva, perquè és veritat que en els meus dues pel·lícules hi ha dones embarassades i els parts, i si, segurament tindré una obsessió. Bé vist, no era conscient i tens raó. He de dir que a mesura que vas treballant tu mateix et vas reconeixent els teus propis tics en coses que són recurrents, i és obvi que en els meus dues pel·lícules surten dones embarassades i parts, per la qual cosa és clarament un tic que tinc.


Asmodexia

-Vas decidir rodar la pel·lícula en anglès i ambientar, tot i que el lloc és indeterminat, suposadament als Estats Units. Per què prens aquesta decisió?

El motiu de rodar-la en anglès és molt simple. El problema que tenim la gent que fem cinema independent és que les nostres produccions tenen com a objectiu monetitzar en les vendes. Per tant, si fas una pel·lícula en anglès el seu mercat potencial serà molt més gran. Aquest és l'únic motiu que em va fer prendre la decisió de fer la pel·lícula en anglès, pensant que tindria un potencial de vendes superior. Pel que fa al fet de situar la pel·lícula en un país o un altre, jo havia de donar una referència als actors que entendràs de seguida. Els actors necessitaven saber en quin accent parlar, perquè ells, tot i que són anglosaxons -viuen a Catalunya i per tant podrien parlar en català o castellà mentre treballaven-, havien de saber amb quin accent parlar. Llavors vam decidir que com a referència tindrien un accent nord-americà, senzillament això. Després en la ficció situar la història en un país imaginari i en un temps també imaginari, és a dir, indeterminat.


-Seguint amb el lloc indeterminat on se situa "After the Lethargy", l'espectador ràpidament s'adonarà que la pel·lícula està rodada a Catalunya. Quina interpretació ha de fer l'espectador d'aquest gest de complicitat?

Dins d'aquesta manera de ser "cràpula" dels personatges, tal com m'agrada definir-los, i de com s'explica tota la història, em va semblar un gest de complicitat interessant dir-li a aquest país "Republic of Somewhere" [República d'algun lloc]. Crec que li funciona bé a la pel·lícula de moment polític que estem vivint al nostre país [Catalunya]. Una picada d'ullet alguna cosa murri i que també crec que no ofèn a ningú, perquè tampoc es mulla del tot, però que crec que qui ho agafi no podrà evitar somriure. Després, quan jo escrivia la pel·lícula s'ambientava en els anys vuitanta, però després en una reunió d'equip amb el director d'art, que és a qui li correspondria patir això, a Llorenç Màs, em va fer tornar a la realitat i em va dir "Marc, situar això en els anys vuitanta i amb rigor costaria molts diners". A la fi vam fer el que es mostra en la pel·lícula, d'acord amb Xavi Garriga, el director de fotografia, que va ser donar-li un aire vuitanter, però sense dir que la història està situada en els anys vuitanta. Per això al principi la pel·lícula diu que l'acció transcorre a la República "d'algun lloc" en un temps no massa llunyà.




-Devilworks va adquirir els drets de "After the Lethargy". ¿Que plans de futur té per a la pel·lícula?

Devilworks és l'agent de vendes internacional de la pel·lícula. És l'empresa amb qui la productora ha signat un contracte perquè representi internacionalment After the Lethargy. Què vol dir? Doncs per exemple, aquesta setmana comença el Marché du film, a Cannes, ja que a l'estand de Devilworks hi ha diferents pel·lícules i una d'elles és la nostra. Devilworks s'encarregarà de fer les vendes als distribuïdors de cada territori, és a dir, que funciona com un majorista. I aprofito per dir que molt probablement hi hauran novetats a Cannes sobre After the Lethargy.


-Des que Devilworks ha adquirit la pel·lícula s'ha publicat un nou pòster i tràiler. Més enllà d'aquest material promocional, t'han demanat retocar la pel·lícula? Per exemple, afegir o treure metratge, suprimir escenes, etc.

Amb Framed també treballem amb un agent de vendes similar a Devilworks, que és Jinga Films, i he de dir que cada agent de vendes té la seva particular manera de treballar. En el cas de Devilworks, al principi ells ens van dir que la pel·lícula els va agradar molt, després ens van fer la proposta per quedar-, i de seguida van treure un nou pòster i tràiler. Aquest nou material promocional crec que és molt potent per a vendes, però he de dir que el material anterior ressaltava més el to gamberro que té la pel·lícula. Sí que és cert que els agents de venda et van demanant sempre l'opinió sobre tot el material nou que van traient, de si t'agrada o no, i si dius que no t'agrada doncs ho has d'argumentar i proposar una alternativa. Ells sempre tenen l'última paraula, encara que també és cert que solen trobar la manera de fer-te content.


Cartell original de After the Lethargy



-Llavors, la teva opinió sempre és present i per tant no acabes de perdre del tot el control de la pel·lícula, no?

Bé, tu tens un representant i aquest representant representa la pel·lícula. L'empresa productora i els seus socis han acceptat unes condicions i a veure, tenen molt poder els agents de venda, i gairebé abasten tot el poder sobre la pel·lícula durant la vigència del contracte, però després, quan la pel·lícula la venen a un distribuïdor, aquest distribuïdor encara té més drets sobre la pel·lícula. Si, perdo el control, tot i que sí que és cert que sempre t'han d'informar sobre tot el que passi amb la pel·lícula, però les grans decisions les prenen ells. Per exemple, si hi ha una proposta de venda a un territori perquè hi ha un distribuïdor que se la queda, aquest tipus de coses te les consulten. Però insisteixo que l'última decisió és sempre la seva.


-A la presentació de "After the Lethargy" al V Sant Cugat Fantàstic vas comentar que t'agradaria tornar en un futur pròxim a les possessions demoníaques per poder fer allò que no vas poder "Asmodexia". Quins obstacles vas tenir en el rodatge de "Asmodexia" i que ara ja no tindries?

Com et deia abans, tinc tres fills biològics, i després tinc a altres fills que són les meves pel·lícules. Als meus fills biològics els conec les virtuts i els defectes, però igualment sempre els trobo la mar de macos, i amb les pel·lícules em passa una mica el mateix. De tant en tant torno a mirar Asmodexia i la gaudeixo. Llavors, què és el que em va quedar pendent? ¿Quina ha estat la diferència entre Asmodexia After the Lethargy? Doncs que jo en Asmodexia era un debutant, era el meu primer llargmetratge i hi havia una sèrie de persones que també podien prendre decisions, i llavors jo em vaig anar adaptant. Però en After the Lethargy ja tenia l'experiència del primer llarg i també s'havia produït Framed, i llavors jo ja estava completament alliberat, i per bé o per mal vaig poder prendre qualsevol decisió. Amb Asmodexia em va quedar pendent a explorar una mica més aquesta part gamberra que sí que mostro en els curts, i que ara torno a fer en After the Lethargy. Dit d'una altra manera, amb Asmodexia va ser tot una mica més formal. Potser aquest comentari en la presentació no va ser el més encertat ... Què tinc ara al cap per a la meva pròxima pel·lícula? Doncs tornar a la temàtica de possessions, dimonis i exorcismes, i barrejar-la amb un tema de fantasmes. Partint d'aquesta combinació estic intentant trobar la manera de veure com convergeixen les dues temàtiques, però això sí, ho estic fent des de la més absoluta llibertat creativa. Aquesta és una de les poc avantatges que té un director independent, i és que no està marcat per uns productors o per una televisió. Jo tinc assumit que una televisió com TVE no comprarà mai una pel·lícula com aquesta, per tant, gaudim de projecte, sentim-nos lliures, i ja que tenim aquest desavantatge perquè convertim en un avantatge per poder gaudir.


Presentació de "After the Lethargy" al V Sant Cugat Fantàstic



-Fa uns anys vas fundar Creatures of the Dark, i fins a la data has produït "Framed" i "After the Lethargy". Més enllà de gènere de terror, tens algun criteri especial per escollir els projectes?

Produirem sempre cinema de terror, però terror atrevit, amb segell propi, amb caràcter i identitat, fet per persones valentes, atrevides i amb un projecte clar i propi, com és el cas de Marc Martínez Jordan amb el seu Framed. Ell exemplifica perfectament aquesta idea. És una persona amb molt talent, que ja ho havia demostrat abans de Framed en els seus curtmetratges, i que amb el llarg va tornar a demostrar que és algú amb idees clares sobre el que vol explicar. A més, ell és multidisciplinari, en el sentit que és també el muntador de les seves pel·lícules. També és una persona valenta, i que davant les adversitats es veu capaç, fort i decidit a prendre decisions. Crec que els somnis també cal saber patir-los, i sobretot quan fas cinema tot el procés de fer una pel·lícula és un procés molt dur, molt tempestuós i molt sacrificat, i cal estar preparat per a aguantar-ho. Al meu sobretot m'interessen persones, persones amb projecte, i persones amb una obra prèvia que avali les seves capacitats.


-Em fa la sensació que Marc Martínez Jordan repetirà amb Creatures of the Dark...

Ens encantaria! De totes maneres, per la salut mental de tots, per fer un pas endavant hauríem de millorar les condicions de treball amb les que solem treballar. També he de dir que les circumstàncies per al cinema independent són molt complicades, i a mesura que vas fent camí en aquest món vas sent cada vegada més conscient d'aquestes dificultats. Per tant, caldrà tenir prudència i no precipitar-se a l'hora de prendre decisions. Però si, estic segur que Marc i jo farem més pel·lícules junts.


-I la meva última pregunta és completament genèrica. Per a tu, que és el més important que ha de tenir una pel·lícula de terror perquè funcioni?

Tot és qüestió d'opinions, però el primer que crec és que no hi ha una fórmula màgica, perquè si hi hagués una fórmula màgica la utilitzaria tot el món i funcionaria, és a dir, que només seria un problema de diners. Òbviament hi ha unes pautes a seguir i uns estudis a cursar, però igualment no hi ha una fórmula màgica. Una pel·lícula ha d'entretenir i sobretot qui la fa la hi ha de creure. Després a uns els agradarà i a altres no, i en molts casos és curiós perquè pels mateixos motius que a uns els agrada molt altres la detestaran. Llavors, crec que cal ser honest i explicar la història que vols explicar, i t'has de deixar la pell perquè tu estiguis satisfet amb el teu treball. A partir d'aquí hi hauran criteris i opinions de tota mena, i mai podràs acontentar tothom. Potser en un tipus de producció més convencional on es poden treballar molt més les coses, hi ha molts recursos de publicitat per arribar a convèncer la gent que això és un bon producte, però en el cinema independent com el que nosaltres fem els projectes dels hem de fer tan sòlids com sigui possible. Cal intentar tenir cura de la producció, també el guió amb la història que vols explicar, i que tot en el seu conjunt funcioni el millor possible. I bé, que puguis rodar-lo, perquè moltes vegades estàs privat dels recursos necessaris per fer el que hi ha escrit en el guió. Per això cal ser honest amb tu mateix i apostar pel que sigui viable. Insisteixo que no hi ha una fórmula màgica.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris