[Crítica] RAW - Julia Ducournau, 2016


-ANY: 2016
-DURACIÓ: 98 min.
-PAÍS: França
-DIRECTOR: Julia Ducournau
-GUIÓ: Julia Ducournau
-MÚSICA: Jim Williams
-FOTOGRAFIA: Ruben Impens
-REPARTIMENT: Garance Marillier, Ella Rumpf, Rabah Nait Oufella, Laurent Lucas, Bouli Lanners, Joana Preiss, Marion Vernoux
-PRODUCTORA: Petit Film / Rouge International / Frakas Productions






Ambulàncies, vòmits, marejos.... sovint bluf es va muntar amb Greu (o "Raw", o "Cru" tal com es titularà a Espanya), una pel·lícula que va perdre el bluf generat el dia que es va fer oficial que Universal Pictures seria la distribuïdora de la pel·lícula en cinemes. A partir d'aquí Greu va iniciar una altra lliga, no sé si una altra més majoritària, accessible o com se li vulgui dir, però molts que buscàvem en aquesta obra una experiència "crua" sens dubte ens sentim enganyats. I com la majoria de coses que parteixen des de la decepció, un cop vista la pel·lícula, poca broma, perquè hi ha en ella una obra amb una qualitat realment bona.

Partint d'una adolescent vegetariana que ingressa a la universitat per estudiar la carrera de veterinària, allà descobrirà que no és tan vegetariana com es pensava, i a poc a poc descobrirà el plaer de menjar carn. Fins aquí tot més o menys normal, però quan la noia descobreix que la carn humana sap millor que la de vedella, la cosa canvia per complet. Des de França arriba Greu, una pel·lícula que recorda obres no massa llunyanes com Som el que hi ha (2010), títol mexicà sobre gent que necessita consumir carn humana d'una manera clandestina, però també obres adolescents com Ginger Snaps (2000), o també Suspiria (1977). En tot cas Greu, gràcies a una magnífica direcció a càrrec de la jove directora Julia Ducournau (elaborant la seva òpera prima) aquesta aconsegueix una entitat pròpia gràcies sobretot a dues coses: per una banda una exquisida banda sonora que compleix perfectament a l'hora de donar bellesa, agressivitat, ritme o tensió al guió, vestint cada escena amb un acabat cura i bell, que facin la sensació de talent. D'altra banda s'agraeixen molt les puntuals dosis d'humor negre, inevitablement retorçat a estones, que encaixa bé en una obra que busca ser accessible al públic a través d'una història senzilla i sense intenció d'aprofundir en matisos melodramàtics.  



Probablement el que se li troba a faltar és precisament un pas endavant a la història i aconseguir una major profunditat. Al meu gust tot queda massa superficial i fins i tot el final és previsible i poc (o gens) sorprenent, probablement tot fruit d'una voluntat dels productors d'allunyar-se de l'etiqueta de cinema d'autor i buscar una obra més generalista, que encaixi en l'òrbita del públic massiu poc exigent i crispetes. No crec que sigui una cosa dolenta, però penso que una major dosi de dramatisme i bogeria, a més d'alguna explicació del "per què", enriquiria un guió massa pla i amb poca valentia. I és que Greu, si bé és cert que és una pel·lícula d'adolescents que parla irònicament (i en clau de gènere) sobre els canvis que pateixen els joves (és a dir, que parla "sobre" i "per a" ells), no necessàriament ha de tenir una base superficial, perquè al cap i a la fi no hi ha res tan difícil d'entendre en la vida d'un ésser humà com l'adolescència.

El que si que és sorprenent del final és l'excel·lent maquillatge de la "ferida", que és senzillament espectacular, igual com la resta d'escenes sagnants de la pel·lícula, que són poques però notables. Això si, insisteixo que Greu no és una pel·lícula violenta, ni farà vomitar a ningú. Té els seus moments que faran tancar els ulls a més d'un, com ara l'escena del dit o la de les picors, no ho nego, però no és res que no s'hagi vist mai.

En fi, una pel·lícula que sap combinar l'entreteniment amb el bon fer darrere de la càmera, aconseguint un resultat que brilla per la seva qualitat, i que seduirà el públic majoritari i a l'especialitzat, cosa molt rar de trobar avui dia. No obstant això el seu guió peca de (al meu gust) ser massa pla, i això és una cosa que molts ho compartiran amb mi. Tot en el seu conjunt acaba sent una pel·lícula de terror senzilla sobre els canvis que pateixen els joves en l'adolescència, barrejant el canibalisme, i amb un acabat artístic molt elegant, que parla per si sol del talent en potència d'aquesta jove directora anomenada  Julia Ducournau . Des d'aquí la recomano.  



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris