[Crítica] INBRED - Alex Chandon, 2011



-ANY: 2011
-PAÍS: Alemania - UK
-DIRECTOR: Alex Chandon
-GUIÓ: Alex Chandon, Paul Shrimpton
-MÚSICA: David Andrews
-FOTOGRAFIA: Ollie Downey
-REPARTIMENT: Jo Hartley, James Doherty, Seamus O’Neill, James Burrows, Terry Haywood, Neil Leiper, Chris Waller.






Que el cinema de terror contemporani ha fet una regressió en el temps tant estètica com temàtica, avui és una cosa que a ningú sorprèn. Concretament als 70 o 80, recuperant un cinema marcat per unes coordenades artístiques que van resultar reeixides i que avui en realitzar una mirada al passat resulten nostàlgiques i seductores. Hi ha qui diu que el cinema de terror viu modernitzant constantment a causa de la necessitat d'exorcitzar els dimonis que amenacen constantment al gènere, i tot i que jo comparteixo aquesta opinió, prefereixo pensar més simplement que el que va funcionar acaba per recuperar-se sempre. És el cas del gòtic americà, que amb inacabables clàssics a l'esquena mai ha deixat de ser objecte de consum fetitxe per l'aficionat al gènere, i si a això li afegim que la producció cinematogràfica va veure a principis de l'any 2000 certs paral·lelismes a l'era Bush jr amb la turbulenta era post-Kennedy (el bressol de el gòtic americà), va acabar per deixar com a resultat la recuperació a la gran pantalla de l'gènere que va fructificar la renovació del gènere de terror a principis dels anys seixanta. Els "fills" d'aquella generació de directors com Carpenter, Craven, Romero i altres que es van desmarcar de la Contracultura, de l'"era de l'Aquari", de l'horror de Vietnam i de la crisi urbana, avui no són més que els referents d'una nova onada de cineastes molt més experimentats que recuperen i actualitzen aquells codis artístics que caracteritzaven el gènere com el canibalisme, la psicopatia, el satanisme o la sèrie Z en un entorn rural, allunyat i, per què no, ignorant.

Un dels últims exemples d'aquesta recuperació del gòtic americà el podem trobar amb Inbred, una pel·lícula anglesa que va causar molt bones sensacions en el passat Sitges 2012. Dirigida per un jove Alex Chandon la pel·lícula ens explica com un grup de joves delinqüents estan disposats a passar al costat dels seus supervisors un cap de setmana a un remot poble de l'interior de Yorkshire, a Mortlake, fent tasques de serveis comunitaris. Però aquest poble s'enorgulleix de ser una comunitat tancada i allunyada de la resta de la societat anglesa, amb els seus costums, i sense rebre massa bé als turistes...

Quan un acaba de veure Inbred el primer que li passa pel cap és si es tracta d'una altra injusta seqüela de la magnífica 2000 mañicos (Herschell Gordon Lewis, 1963), una de les primeres pel·lícules del gòtic americà. I dic una altra perquè el 2005 Tim Sullivan va actualitzar el clàssic de Gordon Lewis amb la insultant 2001 maníacs. Però no, Inbred és una pel·lícula beu de tot aquest carrusel de pel·lícules pretèrites i que les actualitza als temps que corren, com ho han pogut ser l'esmentada 2001 maníacs, Wrong Turn, Reeker i altres fracassos, però això sí, d'una manera més humil, directe, i en si un producte destinat al qual realment vol veure l'espectador sense cap filtre comercialoide des producció que sigui molest. A més, la seva nacionalitat anglesa la fa pertànyer a un segell de pel·lícules encara més lluny d'aquest grapat de cinema-escombraries americà mainstream, en posseir uns codis d'humor molt semblants al de pel·lícules com Zombies Party, Doghouse, o Desmembrados que tan bé funcionen avui en dia, encara que en el cas de Inbred -tot sigui dit- d'una manera no tan afortunat. I això es deu al fet que el film sap desenvolupar uns gags irònics, més refinats, i amb un ús del llenguatge i de les normes socials més adequats, però que no obstant això pot arribar a ser molt punyent malgrat la seva estètica innocent. Aquest és el segell comú de totes aquestes pel·lícules angleses de terror, i no la grolleria com és costum en la producció en cadena americana.


Però Inbred, encara que podem considerar-la una comèdia de terror, la veritat és que no és un passeig al camp, sinó que es tracta d'un títol trash sense perdó de cara a l'espectador. En ella, malgrat tractar-se d'un producte de molt baix pressupost, i que a causa d'això els seus FX són digitals, però no mancats de qualitat, l'aficionat al gènere podrà gaudir d'una espiral de violència, tortures, desmembraments i "jocs" sàdics al més pur estil 2000 maníacs capaços de deixar en calces a grapats de pel·lícules pop de psycho-killers porculeros. El que sí que és reprotxable és el fet que es demori tan excessivament el moment d'entrar en acció, fins a la meitat de la pel·lícula.

De veritat que val la pena? Doncs cal ser sincer, Inbred no està a l'altura de tota aquesta onada recent de cinema de terror anglès, per tractar-se d'un títol molt poc original, irregular i amb actuacions molt discretes tot i que tampoc val la pena remarcar-ho en aquest tipus de cinema de sèrie B. i això que la pel·lícula comença amb una brutal escena bizarra que apunta maneres, amb humor anglès, i violència i gore a tot arreu, però a partir d'aquí el ritme baixa estrepitosament per acabar convertint-se en un producte teen, amb inesgotables diàlegs i escenes que no porten a res, humor a estones dubtós, i un ventall de personatges que no estan a l'altura. De totes maneres, un cop arrencada l'acció cap a la meitat de la pel·lícula, Inbred es converteix en una molt entretinguda comèdia de terror-gore de "poble d'assassins i caníbals rurals" que es digereix molt bé, amb força imatgeria pel que fa a diferents situacions d'horror i violència, bon vestuari i maquillatge, i amb uns personatges que si bé no són els carismàtics que haurien, però sí que al llarg del film descobrirem en ells més d'una sorpresa, otorgant-los així un perfil tan encartonat com aparenten a priori. Doncs potser sí que val la pena.


EL MILLOR: El seu humor anglès no falla en barrejar-se amb tot el carrusel de morts curioses que ofereix Inbred.

EL PITJOR: No està a l'altura d'altres títols anglesos com Doghouse, Desmembrados i altres.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris