"L'escola mata la creativitat" - Ken Robinson


Ken Robinson i l'educació:

"L'escola mata la creativitat". Aquest és l'argument que dóna peu a la cursa del britànic Ken Robinson, una persona dedicada a estudiar el sistema educatiu dels infants, i com aquest tendeix a menystenir la importància de la creativitat. I no només a les escoles, també a les llars, amb els pares. La seva tasca consisteix a conscienciar la gent sobre el valor de la creativitat, la qualitat de l'ensenyament, la innovació i els recursos humans, uns valors argumentats en aquesta interessant i profunda xerrada fent pensar a l'espectador de si realment el sistema educatiu que tenen els nens d'avui en dia sap explotar els valors artístics de cada un d'ells.


(Ken Robinson)

De fet, Robinson, ha volgut recordar a l'espectador -un cop la xerrada ja havia estat introduïda- el que va dir Picasso amb relació a l'art. Deia que "tothom quan neix té unes qualitats artístiques, i que si no es treballen acaben per perdre". Per tant, el problema està a conservar artista quan creixem, i és que la tendència de l'educació establerta és separar-nos de la creativitat a mesura que creixem. És a dir, que "l'escola mata la creativitat", i que fins i tot menysprea els nens amb ments inquietes en comptes de conrear-les, i això inevitablement els comporta una sensació de por a equivocar-se perquè no se'ls deixa explotar les seves qualitats. És com si el que pretén el sistema educatiu és orientar els alumnes cap a un sol camí en la vida: el de professor universitari, i aquest hauria de ser només una opció de les moltes possibles que ofereix l'educació. Robinson ho expressa clarament dient que "les escoles enfoquen l'educació per entrar a la universitat", i això comporta que si un nen, de petita, li diu a un professor (o els pares) que quan sigui gran vol ser director de cinema (per exemple), automàticament es tendeix a menysprear aquesta opció, un fet absurd.

També Robinson ha volgut deixar constància pràctica de les seves explicacions amb alguns exemples, uns exemples que parlaven de com els adults no saben veure aquelles "incorreccions" dels fills que bé podrien ser qualitats a explotar. Per tant, el que ha volgut fer entendre a l'espectador és que cada persona té el seu art, només cal descobrir-lo i explotar-lo, una explicació molt lligada a les argumentacions de Picasso anteriorment comentades. Simplement hem de saber veure les capacitats creatives que tenen els més joves, per què són una riquesa, i també de ser capaços de veure els nens com l'esperança que són, perquè així puguin afrontar el futur i oferir d'ell un millor en detriment d'un sistema educatiu que ha destruït les nostres ments ja des de molt jovenets.

El vídeo amb subtítols en diferents idiomes:  

http://www.ted.com/talks/lang/es/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris