[Crítica] TAG - Sion Sono, 2015


-TÍTOL ORIGINAL: Riaru onigokko
-ANY: 2015
-DURACIÓ: 85 min.
-PAÍS: Japó
-DIRECTOR: Sion Sono
-GUIÓ: Yûsuke Yamada, Sion Sono
-MÚSICA: Tomoatsu Kikuchi
-FOTOGRAFIA: Maki Ito
-REPARTIMENT: Reina Triendl, Mariko Shinoda, Erina Mano, Mika Akizuki, Urara Aryû, Mao Asô, Nanami Hidaka, Aki Hiraoka, Rin Honoka
-PRODUCTORA: Asmik Ace Entertainment / NBCUniversal Entertainment / Sedic Deux





Arigato Sion Sono! Sensei, o com prefereixis que et digui. Ho has tornat a fer, has aconseguit una altra meravella de pel·lícula, i això és una cosa que no sòl catalogar-a la lleugera. Tag és genial, és dinamita pura "made in Sion Sono", plena d'escenes d'aquestes que costen d'oblidar, igual com va fer en obres com Love Exposure, Sucide Club, What do not you play in Hell? i tantes altres com ha anat dirigint aquest ja veterà director, que a la seva esquena implica 25 anys de carrera cinematogràfica, i que avui es troba en el seu moment més madur arribant a presentar aquest 2015-5 pel·lícules! (3 d'elles presents en aquest Sitges 2015).

"La vida és surrealista, no deixis que t'atrapi" diu una companya de classe constantment a la protagonista de Tag, Mitsuko, una adolescent que no para de viure experiències estranyes i desagradables. La pel·lícula s'inicia de la manera més contundent possible: un autocar ple de col·legiales es parteix per la meitat misteriosament, sent Mitsuko l'única supervivent al desastre (una escena que remet a la mítica escena del suïcidi col·lectiu de Suicide Club). Aquesta escena és d'una brutalitat tremenda, d'aquestes que l'espectador no oblidarà amb facilitat. Mentrestant, Mitsuko intenta buscar ajuda corrent cap al seu institut, i un cop arriba allà s'adona que totes les seves companyes estan vives, que van a l'institut a fer classe amb naturalitat, com un dia qualsevol. ¿...? És que ha estat un somni? Mitsuko no entendrà res, però a poc a poc s'adonarà que hi ha alguna cosa més enllà que la seva comprensió no aconsegueix entendre. "La vida és surrealista, no deixis que t'atrapi", insisteix la seva amiga, una frase que succeeix a Tag com la clau per resoldre el seu enigma.

Que oblidin tots els que creguin que amb Tag estan davant d'una mena de Destinació Final, perquè la cosa no va per allà. Sion Sono és complex, i el que planteja en Tag es relaciona amb que, nosaltres, només nosaltres, som amos del nostre destí. Davant això la pel·lícula s'estructura en diferents blocs compostos per segments que mostren diferents situacions estranyes, plenes de violència, i en què la linealitat entre la realitat i el somni es van gargotejant en el plaer per als més amants del que extrem, el gore més salvatge, les arts marcials, i la sensualitat, una cosa sempre present en la pel·lícula igual que totes i cadascuna de les obres de Sion Sono. Tot això amb un fil conductor: Mitsuko, les seves amigues, i la frase anteriorment esmentada.

També destaca el fet que la pel·lícula estigui pràcticament tota poblada per dones, tant adolescents com adultes. No és gens gratuït, ja que l'obsessió de Sono per elles en tota la seva carrera professional no ha estat menys en Tag, en mostrar aquesta vegada constants ironies sobre elles al llarg de tota la pel·lícula i que vénen a reflectir els rols preestablerts de les dones japoneses i el que la societat espera d'elles. "La vida és surrealista, no deixis que t'atrapi" diu l'amiga de Mitsuko, una frase que li serveix a Sion Sono per intentar criticar l'ordre social japonès establert, a la tradició, al que és considerat com a correcte. Aquest posicionament crític amb la tradició serveix per donar múscul a Tag, donant protagonisme a Mitsuko perquè aprofiti una oportunitat "màgica" per subvertir aquests costums.

Per Sion Sono la lògica de les seves pel·lícules són les seves regles, i entendre-les és personal. Ell juga a una altra lliga, una lliga en la qual ell mana, mostra el que li dóna la gana, s'allunya de metàfores, simbolismes i elements expressius, i sí que es dedica a plantejar situacions políticament incorrectes, radicals, fins i tot infernals, en què tot és possible. Però tranquil·litat, Tag no és complicada d'entendre. Això sí, el final permet moltes interpretacions i per tant cada un de nosaltres traurà la seva. En el meu cas em quedo amb la pessimista, i la veritat és que em posa nerviós la idea que així sigui...  



Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris