[Crítica] THE LODGERS - Brian O'Malley, 2017


-DIRECTOR: Brian O'Malley
-GUIÓ: David Turpin
-ANY: 2017
-DURACIÓ: 92 min.
-PAÍS: Irlanda
-MÚSICA: Kevin Murphy
-FOTOGRAFIA: Richard Kendrick
-REPARTIMENT: Charlotte Vega, Bill Milner, Eugene Simon, David Bradley, Moe Dunford,Roisin Murphy, Deirdre O'Kane
-PRODUCTORA: Tailored Films / Epic Pictures Group [USA] / Avatar Audio Post Production / Bowsie Workshop / Outer Limits Post Production / E-Color Studios / Point.360







Amb la màxima prudència pel que fa a que li suposa a Brian O'Malley traslladar a les imatges l'imaginari de la literatura gòtica, amb The Lodgers aposta per representar tot el seu formalisme estètic alhora que també s'atreveix a obrir la porta a altres elements artístics i fotogràfics que enriqueixen el discurs, per així apropar-lo a les noves generacions. The Lodgers va tancar l'edició número 50 de Sitges, una edició marcada pels ullals de Dràcula, pel classicisme literari així com de l'elegància, i amb The Lodgers es finalitza una edició d'una manera ideal, bell, però de les que menys entusiasme ha generat en les últimes edicions.

Orquestrada per l'irlandès Brian O'Malley (Let Us Prey), a través d'un guió escrit per David Turpin, s'executa una història protagonitzada per Rachel (Charlotte Vega) i Edward, dos germans bessons que viuen en una mansió sinistra sota unes condicions indestructibles, i que en cas de trencar no podran evitar que allò que els assetja es posi en contra seu. Les regles són: estar al llit a les 12 de la nit, no deixar entrar gent estranya a la casa, i no separar-se mai l'un a l'altre.

La pel·lícula arrenca com si es tractés d'un conte de fades, a través d'uns cossos nus que sorgeixen místicament de les aigües d'un llac que hi ha al jardí de la mansió, una cosa que lluny de ser bonic i infantil, espera un fosc secret. La història es torci en el moment que un jove entra a la mansió amb la intenció de conèixer a Rachel, de qui s'enamora i manté els seus primers desitjos carnals, motiu pel qual es desencadena el mal en la mansió. Tota aquesta evolució del guió a The Lodgers avança gairebé de manera hermètica, reservant cartutxos des de la subtilesa i elegància estètica, per desembocar, com a bona pel·lícula de terror gòtic, en un final fosc i decadent, revelant la fosca relació que mantenen els dos germans bessons al mateix temps que també es coneix la identitat d'aquestes forces fantasmals que sorgeixen de l'estany.

Digne d'aplaudiment és l'estètica de la pel·lícula. Reforçat per una mansió anomenada Loftus Hall situada al sud-est d'Irlanda, que segons el mateix O'Malley tot just van decorar de cara a la pel·lícula per així escenificar una decadència real, és a dir, que el que l'espectador veu en pantalla és la brutícia i deteriorament d'una mansió de fa més de set-cents anys que existeix i romania abandonada. A això, s'hi suma una sensació gèlida de solitud, que al costat de detalls "made in Poe" com els corbs i els turments familiars que romanen estigmatitzats, ofereixen al públic una pel·lícula sensible, fosca i molt bonica.

Per contra, cal reconèixer que The Lodgers és una pel·lícula que no evita que a estones el públic desconnecti. La seva primera hora de metratge es mostra massa prudent, amb timidesa a mostrar-se generosa a utilitzar la pólvora que posseeix, i que només acaba utilitzant en el seu tram final. Dit d'una altra manera, The Lodgers es cou a foc lent, amb molt suggeriment argumental i poca revelació, i encara que la fórmula s'ajusti a un format clàssic, la pel·lícula no acaba de tenir l'arpa suficient. Hi ha diversos factors que no ajuden, com són el nul treball dels personatges secundaris, veient-se el personatge de Rachel (Charlotte Vega) massa sola al repartiment; així com l'escena final, que és una mica confusa i no acaba de ser el revelador que hauria d'haver estat.



Igualment The Lodgers és una pel·lícula amb moltes virtuts, i que creix a mesura que passen les hores i dies després veure-la. Només demana paciència fins a arribar a l'explosiu tram final de la pel·lícula, i fins que no s'arriba a ell, de mentre aconseguir veure i gaudir amb el recital de detalls estètics i narratius del gènere gòtic que Brian O'Malley il·lustra. A mi m'ha agradat la pel·lícula, sense flipar-me, amb els seus pros i contres. És cinema que fa la sensació que has vist alguna cosa de qualitat, però que li falta alguna cosa, un factor que sumi i que així la gent aconsegueixi recordar la pel·lícula. Arribarà un dia en què The Lodgers serà oblidada.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris