Una pel·lícula inèdita de Jesús Franco encapçalarà la secció "Seven Chances" del Sitges 2019

La secció "Seven Chances" del Festival de Sitges 2019 presentarà rareses i còpies restaurades de pel·lícules de David Cronenberg, Alejandro Jodorowsky i Björk, a més d'una pel·lícula inèdita de Jesús Franco.



Seven Chances, la secció que Sitges - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya programa en col·laboració amb l'Associació de la Crítica i la Escriptura Cinematogràfica de Catalunya (ACCEC), torna a reivindicar la història oculta del fantàstic. Una línia de programació estrenada amb èxit el 2018, fent valdre el compromís del Festival i de l'Associación  d'obres difícils de veure sovint oblidades en el cànon de cinema de gènere.

En aquest sentit, la inauguració de Seven Chances 2019 serà tota una declaració d'intencions, acollint l'estrena a Catalunya de Vaya luna de miel. Es tracta d'una pel·lícula rodada per Jesús Franco en 1979 que va quedar inèdita, perduda en la desbordant filmografia del cineasta, fins a la seva recuperació a principis d'aquest any per part de la Filmoteca Espanyola. Protagonitzada per Lina Romay, habitual en les seves pel·lícules, el film és una adaptació sui generis de L'escarabat d'or d'Edgar Allan Poe, que barreja sense complexos els entrellats de la comèdia romàntica i del cinema d'aventures. La sessió serà presentada per Álex Mendibil, autor de la primera tesi doctoral dedicada a l'obra de Jesús Franco, la investigació el va conduir a la descoberta del negatiu de la pel·lícula als arxius de la Filmoteca.

La secció també s'emmarcarà la presentació internacional del nou muntatge que Alejandro Jodorowsky ha fet de The Rainbow Thief, l'extravagant faula que va realitzar el 1990 i que, tot i tenir un repartiment encapçalat per Omar Sharif, Peter O'Toole i Christopher Lee, va tenir una circulació molt limitada, quedant relegada fins ara a un lloc maleït en la trajectòria del creador xilè. Igualment poc vista és The Juniper Tree, de Nietzchka Keene, directora nord-americana que el 1986 es va desplaçar a Islàndia per rodar una adaptació en blanc i negre i sense edulcorants del conte de bruixes homònim popularitzat pels germans Grimm. El film està protagonitzat per una joveníssima Björk, i la seva presència ja resultava magnètica molt abans de convertir-se en estrella pop d'avantguarda.

La flamant restauració de la versió íntegra de Crash recalarà a Seven Chances. Es tracta d'una de les obres fonamentals de David Cronenberg que després de ser presentada amb gran polèmica al festival de Canes el 1996, va veure com la seva distribució es veia afectada per la censura a no pocs països. Supervisada personalment pel seu autor, aquesta nova còpia sense adulterar exhibeix en tota la seva glòria l'acer i la carn danyada amb què el cineasta canadenc va portar a la pantalla la prosa de J.G. Ballard.

Submergint encara més en les aigües profundes del gènere, Sitges posarà el focus en dues perles injustament ignorades. D'una banda, The Living Skeleton (imatge superior), d'Hiroshi Matsuno, una de les comptades produccions fantàstiques empreses en la dècada dels seixanta per la prestigiosa Shochiku, casa de Yasujiro Ozu i altres insignes autors japonesos. La pel·lícula, que ha circulat poc fora del seu país, presenta una insòlita barreja de pirates moderns, vaixells fantasma, identitats ocultes i necrofília. Per l'altra, Tammy & the T-Rex, delirant paròdia de cinema juvenil dirigida per Stewart Raffill -responsable de títols com L'experiment Filadèlfia i El meu amic Mac- i protagonitzada per Denise Richards com enamorada d'un tiranosaure a què li han trasplantat el cervell de Paul Walker. Radicalment tallada en la seva estrena fallida a sales per poder accedir a un públic juvenil, la versió restaurada que es veurà a Seven Chances recupera els gags gore que formaven part integral de les propostes més inenarrables que es veuran a Sitges aquest any.



Finalment, la "Seven Chances" de 2019 representa el vessant més didàctic de la secció, donant cabuda a Horror Noire: A History of Black Horror, documental recent de Xavier Neal-Burgin que reflexiona sobre la representació de la cultura afroamericana en cinema de terror. Un relat de racisme, blaxploitation i orgull que fa llum sobre un tema poc estudiat i que mereix més atenció.

Totes les pel·lícules de Seven Chances es projectaran a la sala Casino Prado i seran presentades per socis i sòcies de l'ACCEC, oferint una ocasió irrepetible per descobrir i debatre sobre els tresors de la història perduda del fantàstic.  


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris