[Crítica] THE GIRL WITH THE CUTTER - Mikel Balerdi, 2021

 

-DIRECTOR: Mikel Balerdi

-GUIÓ: Mikel Balerdi

-REPARTIMENT: Cofi Valduvieux

-PAIS: Espanya

-PRODUCTOR: Domiziano Cristopharo

-DISTRIBUIDORA: TetroVideo






Ho ha tornat a fer. El director Mikel Balerdi ens ha tornat a deixar en shock després de veure la seva darrera pel·lícula, que és un migmetratge titulat The Girl With the Cutter. El títol és una declaració d'intencions per part d'un cineasta que se sent còmode explorant el patiment de les persones, treballant temes com la tristesa, l'aïllament i l'autodestrucció. Ningú ho diria, però Mikel Balerdi és un romàntic.


Però en el seu cinema ningú és feliç. The Girl With the Cutter és una mirada alternativa al que ja va explicar a Larva Mental, desenvolupant ara la situació dramàtica que viu una noia incapaç de superar la pèrdua per defunció del seu estimat i que acaba engolida per una espiral de degradació mental i física.


Aquest segon film de Balerdi és una pel·lícula suposadament basada en una història real, tanmateix l'auge dels problemes de salut mental en la societat actual fa que el seu discurs pugui fer empatitzar a moltes persones malaltes que tenen -o han tingut algun cop- depressions i idees suïcides. The Girl With the Cutter porta a l'extrem aquesta malaltia, que és quan comença l'autodestrucció. I Balerdi ho desenvolupa a través d'una noia (interpretada per l'actriu Cofi Valduvieux) que lluita contra una veu que ressona a dins del seu cap i que la impulsa a fer-se talls per tot el cos. Aquesta veu sovint es materialitza en una imatge demoníaca d'ella mateixa.


Ens agrada aquest nou film de Balerdi. Fins i tot creiem que és un pas endavant respecte a Larva Mental malgrat explicar gairebé el mateix, ja que ara ho fa amb una fórmula més atrevida. Per començar la pel·lícula no és ni escatològica ni té sexe explícit. Més enllà d'això, el director planteja aquest cop una pel·lícula de caire experimental sovint propera al videoclip, on s'endinsa en els pensaments i paranoies de la protagonista i les representa amb estil. A més, s'aplica un tractament de la fotografia contrastat i amb poca llum, que encaixa bé amb l'experiència d'aïllament i tristesa de la jove.


Insistim que al cinema de Mikel Balerdi ningú és feliç. I és aquesta tristesa que al director madrileny li obre la porta a explorar aquest patiment a través del dolor en totes les seves formes. Un director romàntic, però també terrible. The Girl With the Cutter potser no és tan extrema com Larva Mental, així i tot les escenes gore estan tan ben aconseguides que fan posar en dubte la línia que separa la realitat de la ficció.


Publica un comentari a l'entrada

0 Comentaris